نام گذاری افتخارات و دستاوردهای ارزشمند ایران اسلامی بنام سیوند

 

به گزارش واحد مرکزی خبر،وزیر جهاد کشاورزی از تولید دو بذر اصلاح شده و مقاوم در برابر  آفات و بیماری ها در پژوهشکده این وزارتخانه با نامهای "سیوند" و "پارسی"  خبر داد.

به گفته وزیر کشاورزی بذر "پارسی" با تولید متوسط هشت تن و نیم در هکتار و بذر "سیوند" با میانگین برداشت هشت تن و ششصد کیلوگرم در هکتار ویژه مناطق معتدل در نظر گرفته شده است.

وزیر جهاد کشاورزی که 25 خرداد در جمع کشاورزان و بهره برداران نمونه کشور سخن می گفت "سیوند" و "پارسی" را از دستاوردان دانشمندان و پژوهشگران ایرانی دانست و ابراز امیدواری کرد که دو گونه بذر اصلاح شده تازه موجب بهبود و افزایش تولید در بخش کشاورزی کشور شود.

 

نام گذاری آثار و افتخارات ایران به نام زیبا و باستانی سیوند در پیشتر نیز انجام گرفته است چنانچه نام گذاری یکی از میدانهای نفتی در خلیج همیشه پارس بنام "میدان نفتی سیوند" همچنین "میدان گازی سیوند" نیز در سالهای پیش انجام پذیرفته است.

 

 نام گذاری افتخارات و دستاوردهای ایران بزرگ بنام سیوند که نشان از تاریخ و پیشینه کهن و باستانی  واژه سیوند همچنین زیبایی نام سیوند می دهد.و نام سیوند را علاوه در کوه،سد،رود و....در فرسنگ ها دورتر از سیوند در ارزشها و افتخارات هم به اهتزاز در می آورد.

 

سیوند همواره جایگاهی ویژه و بالا در نزد ایرانیان خوب داشته مردم سیوند نیز همانند همه ایرانیان به ایرانی بودن خویش می بالند و سربلندی و پیشرفت همه مردم ایران را از خدای ایرانیان خواستارند.

ریشه واژه سیوند

 

واژه ی «سیوند» می تواند با فارسی باستان [[ثیکا]] اسم مونث به معنی (سنگریزه، قلوه سنگ، شفته ی پایه ی بنا) ارتباط داشته باشد. واژه ی ثیکا سه بار در کتیبه ی داریوش بزرگ در شوش که درباره ی مصالح بنای کاخ او گفتگو می کند به کار رفته ایت، دوبار به صورت نهادی، مفرد در سطرهای بیست و پنجم و بیستو هشتم و یک بار به صورت رایی مفرد در سطر بیست و هفتم. هر چند واژه ی مورد نظر در کتیبه های فارسی باستان کاربرد دیگری ندارد اما کنت همان جا رویه ی 209 تصور می کند که معادل مادی واژه سک در ترکیب سیلیاوَتی که اصولا نام دژی دری در سرزمین ماد است و در کتیبه ی بیستون از آن نام برده شده، به کار رفته است و این دژ احتمالا دیواری ساخته شده از سنگ یا قلوه سنگ داشته است. در هندی باستان نیز واژه ی سیلاتا که آن نیز اسم مونث و به معنی سنگریزه است با واژه ی فارسی باستان ارتباط دارد و به احتمال وام واژه ای ایرانی است که ادامه ی آن را در خوارزمی شُغور به معنی سنگ داریم[1] تحول یافته ی واژه فارسی باستان را در زبانهای ایرانی میانه می بینم؛ در فارسی میانه سیگ (فره وشی، )[2] به معنی سنگ، تحول یافته ی همین واژه است و فارسی نو «سنگ» و فارسی میانه «سگ و سنگ» نیز با آن ارتباط لفظی و معنایی دارد. در فارسی میانه تورفانی سیگان به معنی «سنگی» و در گویش خوری سگ به معنی سنگ و در گویشهای جنوب خراسان سیگ به معنی شن و ماسه و شاید آذری سیین به معنی کاسه ی سفالی، .[3]

واژه ی سگ یا سیگ فارسی میانه در تحول طبیعی خود از دوره ی میانه به نو با حذف گ پایانی پس از داکه، می تواند به سی تحول یابد و همان معنی سنگ و سنگریزه را داشته باشد و با افزایش پسوند دارندگی «وند» (تحول یافته ی ونت باستان) به صورت «سیوند» در آید. بنابراین تحول واژه چنین خواهد بود:سیوند= سی+وند و معنی ترکیب دارنده ی سنگ، سنگ دار، سنگریزه دار و مانند آن خواهد بود و این معنی، با طبیعت منطقه نیز مناسبت دارد.[4]

 

*1-راهنمای فارسی باستان ص 147 زیر سیکا

*2-فرهنگ زبان پهلوی ص 397

*3-(بیلی راشد محصل، محمد تقی، «سجیل» در مجله ی دانشکده ادبیات تبریز سال 1363 شماره مسلسل 132).

*4-فصلنامه هستی، تابستان 1385نوشته ی محمد تقی راشد محصل پژوهشگاه علوم انسانی 24/12/84

کتابشناسی سیوندی3

پیشتر دوکتاب خارجی در مورد سیوندی را بطور جداگانه و چندین مقاله و کتاب خارجی را در مقاله ها آورده ایم اکنون به چند مرجع فارسی در مورد زبان سیوندی را معرفی می کنیم

 

*فرهنگ و زبان‌هاي باستاني واژه‌نامه ريشه شناسانه زبان سيوندي, / بهنام فاني سیوندی؛ به راهنمايي: محمودرضادستغيب‌بهشتي. 10+219 صفحه، كتابنامه پايان نامه (كارشناسي ارشد) -- دانشگاه شيراز، دانشکده تحصیلات تکمیلی

 

*مهاجرین کرمانی،مژگان،بررسی زبان  سیوندی از دیدگاه واج شناسی زایشی،به راهنمایی دکتر سید علی میر عمادی،کارشناسی ارشد زبان شناسی همگانی،دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی،1382

*رحیمی کازرونی نور محمد،گزارشی درباره زبان سیوندی،رساله پایان تحصیلی موسسه آسیایی دانشگاه شیراز،1356،80صفحه

*جمال زیانی ،زبان سیوندی،مجله دانشکده ادبیات شیراز،شماره5،صفحات 61-91

 

مقالات بالا در مورد زبان سیوندی نگاشته شده اند در مورد آداب و رسوم زندگی و...مردم سیوند نیز به مراجع زیر مراجعه کنید

 

*معتقدات و آداب ابرانی،ترجمه مهدی روشن ضمیر،تبریز موسسه تاریخ و فرهنگ ایران، دانشگاه تبریز،1375،ج2،ص260،باور مردم سیوند به تربت کربلا

*کتابشناسی توصیفی سیوند،شیراز،زیراکسی،1368

*آبهای مقدس ایران،شیراز،شرکت آب و فاضلاب شیراز،1379{انتشار1380}،صفحات 121-122،چاههای کوه الماس بری سیوند

همچنین رود سیوند 

*رسوب شناسی رودخانه سیوند،پایان نامه کارشناسی ارشد رسوب شناسی و سنگ رسوبی،دانشگاه شهید بهشتی،دانشکده علوم زمین،کورش بختیار قلعه تکی،براهنمایی دکتر میر رضا موسوی طسوج،خرداد1377

*ارزیابی فنی تاسیسات آبی باستانی روی رودخانه کر و سیوند فارس،پایان نامه کارشناسی ارشد مهندسی سازه های آبی،دانشگاه شیراز،معصومه زند،اسفند1383

*شبیه سازی و بهینه سازی مصرف آب در حوزه آبریز زودخانه های کر و سیوند،رساله دکتری در رشته مهندسی آبیاری،دانشگاه شیراز،بهروز ابول پور،اسفند1383

 

مقالات زیر نیز به زبان انگلیسی در مورد سیوند می باشد.

 

THE DETERMINATION OF DIMETHOATE INSECTICIDE RESIDUES UPON THE CUCUMBER PRODUCT (FARS PROVINCE)

 KOR RIVER, SIVAND RIVER, KORSIVAND RIVER

SHAYEGHI MANSOUREH,HOSSEINI MASOUMEH,ABTAHI MOHAMMAD

 

 COST-BENEFIT ANALYSIS OF WATER TRANSFER OF SIVAND DAM

ضرورت آموزش نگهداری و تعمیر  دیوار کوچه باغهای تاریخی سیوند در درس حرفه و فن  و هنر مدارس سیوند (تصو

"کسی نیست یارای تاریخ بشتابد کسی توان ایستادن در برابر دژخیم کینه توز را ندارد

بر کدام آیین است جنگی چنین نابرابر تاریخ تاکنون تاخت و تاز چنگیز و اسکندر و هیتلر و صدام را به یکباره و در آن دیده است؟ یورش "بلوک" ،"تراکتور" "لودر" و...بر سرزمین "چیءن," و "بُشم,"؟چرا کسی نیست تا یاری کند او را ،اسرائیل کنون در آب و خاک که می تازد و "سِمَر" و "اِشکیٍز," به کدامین گناه کشته می شوند

 

متاسفانه یکی از ایرادهایی که بر کتابهای درسی گرفته می گردد عدم توجه به مخاطب کتاب و در نظر گرفتن موقعیت جغرافیایی،فرهنگی،زبانی،تاریخی و ...مکانی که در آن آموزش داده می شود است.

دیوارنهی به سبکی سیوندی و لوازم مربوط به آن مانند "کیٍلیءل داءن/قفلهای چوبی" سنتی است که بیش از 3000مردم سیوند بدان مشغولند و دیوارهای باغهای خویش را بدین شکل تعمیر و مرمت می سازند.

متاسفانه مدارس ما پر است از آموزه هایی که هیچ ربطی به زندگی آنها ندارد و به هیچ کار آنها هم نمی آید آموزهای ما در آموزش و پرورش خلاصه می گردد به یک سری مطالب تئوری که برخی هیچ ربطی به ذانش آموزان هم ندارد چه نیک و پسندیده است که دانش آموزان سیوندی همراه با آموزگار خویش به باغهای تاریخی سیوند بروند و میراث گرانسنگ و گران بهای نیاکان خویش را فراگیند و به فراموشی نسپارند کوچه باغهای تاریخی سیوند و "کیٍلیءل داءن" آن می تواند بخش عملی درس حرفه و فن مدارس راهنمایی سیوند شود همچنین زیبایی که خداوند در کوچه باغهای 3000ساله سیوند نهاده در هم آمیزش درخت و کاهگل و آب  تاریخ و.....جلوه های زیبایی را برای انواع طراحی و نقاشی درس هنر دانش آموزان فراهم نموده است.

در ادامه مطلب می توانید عکس های کوچه باغهای 3000ساله سیوند را ببینیدتوجه داشته باشید که عکس ها در اندازه های بزرگ می باشند و نمایش کامل آنها در وبلاگ میسر نمی باشد با ذخیره عکس ها در رایانه خود به تماشای عکس ها با اندازه کامل بپردازید.

چنانچه دوست دارید در مورد هر کدام از آثار باستانی سیوند گزارشی تهیه کنیم حتما نام اثر را برای ما بفرستید و ما را از نظرات و پیشنهادات خویش دریغ نفرمایید.

 

*********************کوچه باغهای 3000ساله سیوند هم باید در میراث تاریخی و باستانی ایران و هم در میراث طبیعی ایران ثبت شود پس همه با هم تلاش و کوشش و نگهداری برای ثبت میراث کهن سیوندی

 زبانان********************

ادامه نوشته