محرم امسال در سیوند و علم سیوندی

 

گردشگری مذهبی  یکی از انواع گردشگری است که هرساله میزان زیادی از توریست ها و گردشگران را در سراسر جهان گردشگران مذهبی یا همان زائران تشکیل میدهند  گردشگری مذهبی ممکن است در یک مدت خاص از سال مانند حج تمتع و یا در طول سال انجام گیرد . گردشگر مذهبی می تواند یک مراسم نیایشی و عبادی و یا زیارت یک بقعه متبرکه باشد حال مراسم محرم در سیوند با عزاداری ویژه و خاص و از همه مهمتر علم سیوندی می تواند هر ساله بسیاری از شیعیان و غیر شعیان جهان را به سیوند بکشاند که این کار نیازمند تبلیغ و اطلاع رسانی می باشد.

آنچه  مسلم است علم سیوند به عنوان یکی از جلوه های آیین های عاشورای ایران باید در فهرست آثارمعنوی ایران ثبت گردد که این کار ملتزم آگاهی رسانی و مکاتبات نهادهای مرتبط سیوند می باشد.

آیا میدانیدکه علم سیوندی ریشه در باورهای زرتشتی مردم سیوند دارد؟

آیا میدانیدکه علم سیوندی قابلیت ثبت در میراث معنوی ایران را دارد؟

آیا میدانیدکه علم سیوندی چند صد سال قدمت دارد؟

آیا میدانیدکه علم سیوندی می تواند هر ساله هزاران هزار گردشگر را در محرم از    همه نقاط جهان به سیوند بکشاند؟

آیا میدانیدکه علم سیوندی از صدها تکه پارچه متبرک تشکیل شده است؟

آیا میدانیدکه چرا علم سیوندی را گره می زنند؟

آیا میدانیدکه چرا علم سیوندی از پارچه های متعدد و باریک تشکیل شده است؟

آیا میدانیدکه چرا علم سیوندی مخروطی شکل است؟

آیا میدانیدکه پارچه های رنگ رنگ مهمترین ویژگی ایرانی بودن است که در علم سیوندی بسیار مشخص است؟

آیا میدانیدکه قرار دادن شمشیر بر روی علم سیوندی نشانه چیست؟

آیا میدانید که به مراسم عزای امام حسین علیه السلام در زبان سیوندی "مَگلِز" می گویند که در اصل از واژه عربی مجلس گرفته شده که همگون با نظام آوایی سیوندی تغییر شکل داده است؟

آیا میدانید که یکی از مراسم در "مَگلِز" سیوندی سنت "گوسَنگَلا" است؟

آیا میدانید که شعر "گوسَنگَلا" چیست؟

آیا میدانید ثبت جهانی علم سیوندی نیازمند یاری همه شما سیوندی زبانان عزیز است؟

آیا میدانید با معرفی علم سیوندی گامی بزرگ در راه ثبت جهانی علم سیوندی برداشته اید؟

 

شما غیر سیوندی زبان عزیز نیز اگر بتوانید در محرم امسال به سیوند بیایید  هم در عزاداری سالار شهیدان امام حسین علیه السلام  شرکت کنید و هم سنت ها عاشورایی مردم سیوند و علم سیوندی را ببینید مطمئن باشید که هر ساله در هر کجا که باشید محرم خود را به سیوند می رسانید.پس

محرم امسال در سیوند با علم سیوندی

به سیوند "دار المجاهدین" ، " کهن شهر تمدن ماد و پارس" خوش آمدید

1- چرا سیوند را دارالمجاهدین می نامیم؟

از آنجا سیوند را دارالمجاهدین می گوییم زیرا در طول تاریخ همواره زادگاه و پرورش گاه دلیران و جنگجویان بسیار بزرگی بوده است که جان خود را دلیرانه در راه میهن و آیین خویش فدا نموده اند از جنگ چالدران گرفته تا فتح گمبرون و خارک تا خروج محمود افغان، از خوانین یاغی گرفته تا انگلیسی ها و تا همین امروز یعنی هشت سال دفاع مقدس ....

آری سیوند را باید دارالمجاهدین خواند زیرا سیوندی زبانان در زمان صفویان دارای مناسب نظامی بزرگ بوده و چندین سیوندی زبان را می توان در میان امرا و سرداران سپاه صفوی یافت از جمله شمس الدین قائد سیوندی و....که در نبرد چالدران و جنگ دوم شاه عباس و عثمانی همچنین فتح گمبرون (بندرعباس) و....همچنین پس از صفویان در خروج افغانها رشادت ها و دلاوری های بسیاری از خویش نشان دادند.

در زمان شاهان بی کفایت قاجار نیز چندین بار مردم سیوند علیه بی کفایتی و ظلم شاهان قاجار و حکمرانان محلی از جمله قوام الملک حاکم فارس شوریده اند از جمله قیام ملا حاج عبدالکریم سیوندی و.....

در زمان رئیسعلی دلواری نیز بسیاری از سیوندیان همراه وی در خروج انگلیسی ها به جنگ و کارزار پرداخته اند

در زمان پهلوی نیز چندین بار مردم سیوند علیه حکومت و خوانین و حکام محلی به نبرد بر خواسته اند از جمله جنگ مردم سیوند با خان یاغی فارس محمدخان ضرغامی و...

در زمان پیروزی انقلاب هم مردم سیوند بسیار زودتر از مردم منطقه به ندای امام خمینی (ره) پاسخ دادند و در زمانی که همه شهرهای منطقه حتی نام امام خمینی (ره) را هم نشنیده بودند مردم سیوند به مبارزه علنی با حکومت طاغوت پرداختند.

در زمان جنگ تحمیلی هم سیوند با اهدا بیشترین شهید نسبت به جمعیت رتبه یک را در میان شهرهای استان فارس کسب نمود.

آری بی شک فداکاری جوانان غیور سیوندی در هشت سال دفاع مقدس ادامه کار نیاکان آنان و سیوندی زبانان گذشته بوده است که موجب گردیده سیوندی زبانان مردمی بی باک ، نترس ، دلیر و شجاع گردند

پس با توضیحات بالا نامیدن سیوند بنام دارالمجاهدین کاری بسیار شایسته و به جاست که باید در ورودی های سیوند نصب شود تا همگان از شهامت مردم سیوند آگاه شوند

2-چرا سیوند را کهن شهر تمدن پارس می نامند؟

چون سیوند تنها نقطه ای است در جنوب غرب ایران زبان و تمون ماد ها را زنده نگه داشته است (مادها حکومتی بودند که پیش از هخامنشیان بر ایران حکومت می کردند) همچنین سیوند بازمانده و میراث دار حکومت هخامنشیان یا همان حکومت پارس است که از این فرهنگ هم بخوبی پاسداری نموده است

سیوند در میان دو مرکز مهم تارخی هخامنشی یعنی تخت جمشد و پاسارگاد قرار گرفته است و در همه منابع تاریخی نام این منطقه را سیوند می نامند رود سیوند کوههای سیوند نامی است که به کوه و رود این منطقه تاریخی داده اند

پس

به سیوند " دارالمجاهدین" ، "کهن شهر تمدن ماد و پارس" خوش آمدید

سد سیوند سدی که چیزی برای سیوند نداشت ...

 

به طور كلي 2 ديدگاه در ارتباط با برنامه توسعه سدها در كشور وجود دارد. نخست اينكه بايد با ايجاد سد، پيش از آن كه آب‌هاي بلااستفاده از كشور خارج يا به خليج‌فارس وارد شود آنها را مهار كرد.

 اما ديدگاه مقابل با رويكرد منابع طبيعي بر اين باور است كه وقتي سد احداث مي‌شود عملاً مانع از جريان طبيعي آب در رودخانه در پايين دست سد مي‌شويم و اين اثرات مخربي روي محيط زيست، طبيعت و منابع طبيعي دارد، چرا كه وقتي به عنوان نمونه طول يك رودخانه 700كيلومتر باشد با ايجاد سد آب متمركز مي‌شود و حداكثر به جاي 700 كيلومتر آب در يك مسيل 20كيلومتري استفاده مي‌شود و آن 680كيلومتر از حيز انتفاع خارج مي‌شود و در نتيجه آب به آن نمي‌رسد و بيشه‌زارها، جنگل‌هاي بين‌راهي، درختچه‌هاي موجود در مسير رودخانه و منابع آب زيرزميني زيان مي‌بينند.

با آبگيري سد سیوند نزديك به 8 هزار اصله درخت 500 ساله عمدتاً از  نوع بنه و بادام نابود شد درختاني كه به دليل واقع‌شدن در ناحيه رويش ايراني‌• توراني از نظر تنوع و ذخيرگاه ژنتيكي منحصر به فرد و داراي اهميت ويژه‌اي بودند و زياني كه متوجه منابع طبيعي گردید حتي با جنگل‌كاري جايگزين هم جبران نخواهد شد، زيرا شكل‌گيري جنگل در حوزه‌هاي خشك ايران بر اثر يك فرايند تكامل يافته 2 هزار، بلكه 50 هزار ساله است و از آنجا كه پديده آلودگي هوا اقليم‌هاي خشك را خشك‌تر مي‌كند براي جايگزين اين درخت‌ها به 400 الي 500 سال زمان نياز است با اين شرط كه اقليم تغيير نكند.

از همين‌رو، نابودي و تخريب اين جنگل‌ها تنها ايران را دچار آشفتگي نخواهد كرد بلكه در كل اكسيژن و تلطيف هواي خاورميانه اثر مي‌گذارد و بر همين اساس است كه «اتحاديه جهاني حفاظت از منابع طبيعي»‌اعلام كرده است تنها در كشورهايي فعاليت مي‌كند كه قانون منابع طبيعي و مناطق حفاظت شديد به تاييد بالاترين مقام اجرايي آن كشور رسيده باشد و اين بدان خاطر است تا  مسئولي كه نسبت به ارزش‌هاي زيست‌محيطي منابع طبيعي اشراف ندارد به خاطر اجراي يك پروژه عمراني يا احداث يك جاده يا يك خط لوله گاز، جنگل‌هاي كشور را نابود نكند.

احياي جنگل در اكوسيستم‌هاي مرطوب مثل شمال با صرف هزينه‌هاي هنگفت امكان‌پذير است، اما در اكوسيستم‌هاي خشك خارج از شمال نظير ناحيه رويش ايراني• توراني در فارس كه ميزان بارندگي 250ميلي‌متر است، تخريب جنگل به معناي فنا و نابودي كامل است، يعني حتي با صرف ميلياردها دلار هم امكان احياي جنگل وجود ندارد، چرا كه خاك آنقدر فقير و خشك است كه رويشگاه، توان بازسازي خود را ندارد. بر اين اساس حفظ و ارزش جنگل‌هاي ايراني• توراني به مراتب مهم‌تر از جنگل‌هاي شمال است.

 اما متاسفانه ما همواره برعكس عمل كرده‌ايم يعني منابع طبيعي و رسانه‌ها به اين موضوع توجه نداشته و در اولويت به جنگل‌هاي شمال پرداخته‌اند

نگاه دیگر

 از نگاه دیگر با آبگیری سد سیوند برای نخستین بار رودسیوند پارسال  در سیوند خشک شد و امسال نیز رود سیوند  خشک گردید که آسیبهای جبران ناپذیری به باغات سیوند وارد ساخت در حالی که آب بسیاری در پشت سد سیوند جمع شده است و مانع از جریان آب در بستر رودخانه می گردد. هدف سد سیوند آبیاری زمینهای دشت ارسنجان بوده است در حالی که زمینهای ارسنجان لم یزرع می باشد باغات و زمینهای سیوند را خشک می کنند تا در آینده آب به ارسنجان ببرند و زمینهایی که معلوم هم نیست جوابگوی کشاورزی باشد وارد چرخه کشاورزی گردد که این کار به هیچ وجه عاقلانه و منطقی نیست و مسئولین اداره آب مرودشت باید نسبت به تامین آب سیوند اقدام کنند این درحالی است که زمینها و باغهای سیوند از گذشته دارای حق آب از رود سیوند بوده اند حال گرفتن آب آنان و بردن به جایی دیگر خلاف شرع و قانون می باشد.

جدای این قضیه اداره آبیاری شهرستان مرودشت هرساله مبلغی را از باغداران و کشاورزان سیوندی به عنوان حق آبه دریافت می کند و نه تنها از تامین آب خودداری بلکه جلوی آبی که حق قانونی و تاریخی باغهای سیوند می باشد را نیز می گیرد.

 

پس اداره آبیاری شهرستان مرودشت موظف است که آب باغها و زمینهای سیوند را که از رود سیوند آبیاری می شوند تامین نماید و در غیر اینصورت  مردم سیوند باید با امضای طوماری از اداراه آبیاری شهرستان مرودشت شکایت کنند .

شما سیوندی گرامی نیز می توانید از راه فرستادن پیامک به شماره 09367117112 که متعلق به استانداری فارس می باشد از اداره آبیاری شهرستان مرودشت شکایت کنید توجه داشته باشید که میزان ارسال پیامک شکایت از این اداره در رسیدگی به موضوع و بازخواست اداره فوق بسیار موثر است پس هم اکنون با ارسال پیامک از اداره ذکر شده شکایت نمایید.

سیوندی، زبان یا گویش و یا لهجه

از حرکات دهان صدا و از صدا صوت پدیدار می شود و از هم چینی اصوات واژه و از واژگان  جمله و از جمله دستور زبان و صرف و نحو و .... که آنرا زبان گویند.زبان از گویش و لهجه مجزاست چرا که گویش و لهجه پیرو زبانی دیگر و درون زبانی دیگر استوار می گرند و خود به تنهایی دستور زبان و قاعده و صرف و نحو و اصول ندارد بلکه تابع زبانی دیگر است و در بستر آن زبان از قواعد آن بهره می جوید.

لهجه آن است که تنها هنگام ادای کلمه شکل آن فرق می کند و نوشتارش با زبانی که در بستر آن قرار گرفته یکی است و گویش اگرچه نوشتارش تغییرات جزیی دارد اما قواعد صرف افعال و...همان قواعد صرف افعال زبان بستر می باشد.

اگر چه برخی از روی غفلت و برخی از روی غرض سیوندی را گویش می نامند اما سیوندی در دسته بندی جهانی زبانی یک زبان مجزاست و در همه منابع لاتین از سیوندی به عنوان زبان و نه گویش و لهجه نام برده می شود.

سیوندی حتما زبان است زیرا:

سیوندی دارای فعل،قاعده، صرف و نحو مجزا و واژگان غنی و گسترده و واژه سازی مختص بخود است پس نامیدن این زبان به نام گویش کاری بسیار خنده دار است که کسانی که سیوندی را گویش و یا لهجه می نامند یا از روی عقده و کینه و دشمنی این کار را انجام می دهند و یا چیزی از زبانشناسی و زبان سیوندی نمی دانند در واقع تاکون کسی که سیوندی سخن می گوید را ندیده و سیوندی را نشنیده اند.

پس زبان سیوندی را پاس داریم

حتما با  سیوندی زبان دیگر سیوندی سخن بگوییم

حتما در هنگام سیوندی سخن گفتن از کلمات سیوندی کهن استفاده کنیم و واژگان فارسی را وارد زبان سیوندی نکنیم.