"هُ یَ باء" بانگ و خروش داد و ستد در سیوند

"هُ یَ باء" ناقوس زندگی و پویایی داد و ستد است و داد و ستد نیز ناقوس زندگی و جنبش مردمان،و این چه نیک است چونان روزگار نخستین آدم که این برترین شیوه اقتصاد است، از تولید به مصرف پاکترین اقتصاد است بی هیچ واسطه و دلالی بی هیچ احتکار و انباشتی بی هیچ ماندگی و کاهش ارزش غذایی ،بی هیچ فشاری بر مصرف کننده و بی هیچ فشاری بر تولیدکننده،

در سیوند هر کس چیزی برای فروش دارد بر روی پشت بام می رود و با آوای بلند پس از  "هُ یَ باء" نام جنس مورد فروش خویش را می آورد جنس مورد فروش بیشتر محصولات باغی و کشاورزی،آوردنی های کوه،فرآورده های دامی و....می باشد که همه این اجناس مورد فروش را خود فروشندگان تهیه کرده اند و واسطه ای در کار نمی باشد.

بدبختانه فرهنگهای غلط  و هجوم زندگی غربی از راه زندگی شهری و بدنبال آن مصرف گرایی ،تجمل گرایی و نابودی چرخه تولید سبب گردیده تا این آیین چند هزار ساله امروزه در سراشیبی مرگ قرار گیرد امید آن می رود که همه ما بویژه سیوندیان در  زنده نگهداری این آیین های کهن و چندهزارساله ایرانی بکوشیم.

"گیٍر,چیٍنیٍ" صنایع دستی رو به مرگ سیوند

"بس پاک و بس نیک نه آدمی را می آلاید نه جانداری دیگر را و زیست و بوم را از آنروی که از پور آدم است و جان دارد و  از زیست بوم جدا نیست.پاک است همچون آدم پیش از بهشت است و خدای همچون آدم پیشین آلوده نیست و نمی آلاید چون آدم پسین بلکه می پالاید دل و می بخشد جان  بسان خدای آدمیان و چون از اوست و ستایشگر اوی.کهن است و سترگ چون کوه نازک است و بزرگ چون برگ.از اوست و به سوی اوی باز می گردد."

"گیٍر," صنایع دستی کهن سیوند است بافته شده از شاخه و برگ درخت "اَلوءک/بادام کوهی" که در زبان سیوندی به این درخت "شَئرَک" می گویند می باشد.به این هنر در زیانی سیوندی"گیٍر,چیٍنیٍ" و به کسی که دست به این کار دارد "گیٍر,چیٍ" یا "گیٍر,چیٍن" می گویند.

برجسته ترین گونه این صنایع دستی "گیٍر,وَرپوٍشیٍ"است که برای نگهداری نان محلی درست می شود"گیٍر,وَرپوٍشیٍ" از یک استوانه به بلندی   متر و قطر 50تا 60 سانتی متر تشکیل می شود.

گونه دیگر این صنایع دستی "سُپ" نامیده می شود "سُپ" نیز از یک گردی(دایره) میان گود به قطر60 تا 70 سانتی متر پدید یافته است که برای آب زدن و نم کردن نان محلی استفاده می شود.

از دیگر گونه های کوچکتر هنر "گیٍر,چیٍنیٍ" می توان به "گیٍر, چَن پَشیءنیٍ" برای نگهداری سوزن و نخ را نام برد.

گونه ساده هنر "گیٍر,چیٍنیٍ" نیز "گیٍر," نام دارد برای موارد گوناگون بکار گرفته می گردد.

متاسفانه امروزه رواج مشتقات نفتی(پلاستیک) در کشور و جایگزین شدن بجای مصنوعات سنتی موجب آسیب ها و زیانهای جبران ناپذیری گردیده است. مهمترین این آسیب ها از نگاه بهداشتی و سلامتی است چون مواد اولیه آنها نفت می باشد در هنگام استفاده با رها سازی رادیکال های آزاد موجب بیماری های فراوان از جمله سرطانهای گوناگون در دراز مدت می گردد. همچنین این مواد غیر قابل تجزیه می باشد و با رها سازی در محیط آسیبهای بسیاری به زیست بوم وارد می سازد در حالی که مشابهات سنتی به آسانی در محیط تجزیه می گردند.از آنجا که تولید این مواد در صنایع پتروشیمی ما محدود است هر ساله هزینه بسیاری صرف واردات این مواد می گردد همچنین پتروشیمی های کشور نیز دستگاهها و فرآیند خویش را بجای تولید کودهای شیمیایی، مواد اولیه تجهیزات پژشکی،رنگها و .....به تولید مواد اولیه پلاستیک متمایز کنند.

بکار گیری از صنایع دستی علاوه بر حفظ سلامتی،کمک به اقتصاد کشور و کاهش هزینه،پاک نگهداری زیست بوم و طبیعت از همه مهمتر موجب پاسداشت و نگهداشتن میراث کهن چندین هزارساله نیاکان می گردد پس بیاییم همه با هم میراث کهنمان را همواره زنده و پویا نگهداریم.

متاسفانه عکس های این صنایع دستی کهن در دسترس نبود چنانچه شما از این موضوع یا دیگر موضوعات عکس دارید حتما برای ما بفرستید تا با نام خودتان در وبلاگ معرفی کنیم.

نظرات و راهنمایی های شما خواننده گرامی بویژه شما خواننده سیوندی در بهتر نمودن مطالب بسیار بما کمک می کند.شما سیوندی گرامی در نظر بدهید نظر و پیشنهاد خویش را به زبان سیوندی حتما بنویسید.

چنانچه مایلید در مورد هر موضوع یا مطلبی که مربوط به سیوند است مطلب تهیه کنیم حتما نام موضوع را برای ما بنویسید.

توجه داشته باشید که امکان نمایش همه مطالب وبلاگ در این صفحه نمی باشد برای آگاهی از همه مطالب وبلاگ می تواند به گزینه "عناوین مطالب وبلاگ "یا گزینه "آرشیو موضوعی" استفاده کنید.

چراغ یادگار دوران زرتشتی بودن،عنصر اصلی نگاره های اسلامی سیوند

آتش نماد ستایش زرتشتیان و سپنتاترین عنصر آفرینش در روزگار پیش از اسلام در نزد ایرانیان بوده است پس از اسلام آتش نماد روشنایی،رهایی از تاریکی و نادانی، زداینده ناپاکی از پاکی نزد این مردمان بوده است. مردم سیوند نیز در پیش از اسلام آتش را  تا جایگاه ستایش و پرستش گرام و سترگ همچون همه ایران می داشته اند پس آمدن اسلام به ایران چون پرستش هرچیز جز خدای یکتا گناه بود آتش سوی پرستش را از خویشتن زدود در سیوند پس از اسلام آوردن مردمان آتش از  اورنگ پرستش به پایین کشیده شد اما چراغ جای آتش را گرفت نه بسان پرستش و نیایش بلکه نماد رستن از نادانی آمیزش با دانش و جستن و یافتن "صراط المستقیم " و رهایی یافتن از بند "والضالین" و رسیدن به "لقاءالله"

آنچه که پیدا هنر و معماری اسلامی سیوند بیش از همه جای ایران از بنیان ها و رهنمودها و نماد های زرتشتی الهام گرفته است سرآمد این الهام چراغ است در هیچ جای ایران چراغ این بازمانده تمدن ایران باستان و زرتشت اینگونه جایگاهی ندارد.

در سنگتراشه کاشکاری ها و ....سیوندی چراغ را می توان یافت در بیشتر سنگ گورهای سیوندی حتی تا سده های اخیر نیز چراغ را با نگاره های گوناگون می توان یافت.

از دیگر جنبه های معماری اسلمی سیوند می توان به پیکره ها و نگاره های سوارکاری و رزم اشاره نمود اگرچه رزم و شکار همواره عنصر پایه ای هنر ایرانی بوده است اما در نگاره ها و پیکره های دینی و آیینی کمتر یافت می شود اما در هنر سیوندی سوارکاری و شکار یکی از مهمترین اجزای آثار اسلامی را پدید می آورد همچنین شیر،بز،شکال و....را نیز به فراوانی در پیکره ها و نگاره های  اسلامی سیوندی یافت شیر در نگاره های سیوندی یک حیوان آرام  که در حال راه رفتنی پر هیبت باشد نیست شیر در نقوش سیوندی همواره در حال جنگ و پیکار است در نگاره های اسلامی سیوند کمتر نگاره های را می توان یافت که یک شیر به تنهایی به در حال غرش باشد در هنر اسلامی سیوند همواره دو شیر بگونه ای ایستاده در حال نبردند که این نیز از نبرد اهریمن و اهورامزدا در سنگتراشه های پیش از اسلام برداشت شده است اگرچه دو شیر هیچ کدام نماد ستیز بدی و نیکی نباشند اما نمایانگر پرتو هایی از اعتقادات زرتشتی در باورهای اسلامی مردمان سیوند می باشند.اگرچه زمینه و عنصر پایه ای در هنر ایرانی گل و بوته است اما گل و بوته در هنر سیوندی به حاشیه رفته و جای خویش را به اشکال متقارن هندسی داده است هرچه که در هنر ایرانی گل و بوته می توان یافت در هنر سیوندی اشکال هندسی گوناگون را می توان یافت این درهم آمیزی و تقارن هندسی هنر بسیار برجسته و متمایز را می سازد که گاه در زمره بهترین آثار هنری ایرانی جای می گیرد که در هیچ جای ایران بدین شکلی پیدا نمی شود و گل و بوته در هنر سیوندی کمتر از دیگر مکاتب هنر ایرانی  رفته است و گل های بکار رفته که عموما پس از صفوی دیده می شود نیز گاها شکل هندسی به خود گرفته یا درون یک قالب هندسی قرار دارند یکی دیگر عناصر پایه ای مکاتب هنری ایران مرغ و پرنده است که در هنر سیوندی شاید بسختی بتوان نگاره مرغ را یافت.

از دیگر نقش های هنر مکتب سیوند می توان به نگاره چشم بویژه در نگاره های پس از صفوی اشاره کرد همچنین پس از صفوی و پیدایش تفنگ نگاره تفنگ را در پیکره های مذهبی نیز می توان یافت.

عکس های پیکره ها و نگاره های سیوندی را می توانید در ادامه مطلب ببینید

نظرات و راهنمایی های شما خواننده گرامی بویژه شما خواننده سیوندی در بهتر نمودن مطالب بسیار بما کمک می کند.شما سیوندی گرامی در نظر بدهید نظر و پیشنهاد خویش را به زبان سیوندی حتما بنویسید.

چنانچه مایلید در مورد هر موضوع یا مطلبی که مربوط به سیوند است مطلب تهیه کنیم حتما نام موضوع را برای ما بنویسید.

توجه داشته باشید که امکان نمایش همه مطالب وبلاگ در این صفحه نمی باشد برای آگاهی از همه مطالب وبلاگ می تواند به گزینه "عناوین مطالب وبلاگ "یا گزینه "آرشیو موضوعی" استفاده کنید
ادامه نوشته

"اِشکَفت,گاء"سیوند، پدیده نادر آفریدگار در زاگرس جنوبی

"اِشکَفت, گاء" نام غاری آبی است بر فراز کوههای سیوند چنانچه در هر جای سیوند کنونی باشیم "اِشکَفت, گاء" را در روبروی سیوند است می بینیم درون "اِشکَفت, گاء" بواسطه چشمه های درون آن همیشه آب می باشد اما در برخی از فصلها (زمستان و بهار) آب "اِشکَفت, گاء" بیرون می آیند و با گذشت چند کیلومتر در دامنه کوه آبشار "آءقِل کَمَرٍ" را پدید می آورد در سالهای پر بارش در بیرون غار نیز آبشارهای بسیار جاری می گردد..........

اگرچه "اِشکَفت, گاء" در مقایسه با غارهایی چون علی صدر،سهولان و....چیزی ندارد اما آنچه که موجب اهمیت "اِشکَفت, گاء" شده است قرارگیری آن در ناحیه زمین شناسی زاگرس جنوبی است چنانچه این دسته از غارهای آبی در ناحیه زاگرس شمالی و در استانهای کردستان،همدان،کرمانشاه و گاها زنجان یافت می گردد و وجود چنین غاری در ناحیه جنوبی زاگرس چیزی نادر می باشد.

نکته دیگر قابل توجه "اِشکَفت, گاء" دبی زیاد آب  آن می باشد چنانکه پس از طی چندین کیلومتر و ایجاد آبشار "آءقِل کَمَر" زمینها و کشتزارهای دامنه کوه را  در فصولی از سال سیراب می کند.

در ادامه مطلب می توانید عکس های "اِشکَفت, گاء"  سیوند را ببینیدتوجه داشته باشید که عکس ها در اندازه های بزرگ می باشند و نمایش کامل آنها در وبلاگ میسر نمی باشد با ذخیره عکس ها در رایانه خود به تماشای عکس ها با اندازه کامل بپردازید.

چنانچه دوست دارید در مورد یکی از آداب و رسوم،جاهای دیدنی و دیگر چیزهای سیوند چیزی بدانید نام موضوع را برای ما بفرستید تا در مورد موضوع شما گزارش و نوشته ای در صورت امکان تهیه کنیم.پیشنهادها و سخنان شما بسیار می تواند در بهبود مطالب به ما کمک کند پس ما را از نظرات و انتقادات به حق خویش دریغ مدارید. (اگر سیوندی زبانانید حتما به زبان سیوندی)

توجه داشته باشید که امکان نمایش همه مطالب وبلاگ در این صفحه نمی باشد برای آگاهی از همه مطالب وبلاگ می تواند به گزینه "عناوین مطالب وبلاگ "یا گزینه "آرشیو موضوعی" استفاده کنید.

ادامه نوشته

سیوندی زبانان بازماندگان ایران باستان

سیوند همواره یکی از مهمترین و برجسته ترین مکانهای باستانشناسی در ایران بشمار می رود از نگاه باستانشناسی از پاسارگاد تا تخت جمشید ناحیه سیوند نام دارد منطقه باستانشناسی سیوند از دید باستانشناسان همواره مکانی کهن و ارزشمند از دید باستانی بوده است این ناحیه باستانشناسی پیرامون رود سیوند پدیدار گردیده است و منشا جنب و جوش و پدید آمدن زندگی شهرنشینی و تمون رود سیوند بوده است آثاری که از دید باستانشناسی در این ناحیه قرار می گیرد شامل دو بخش پیش از اسلام و پس از اسلام می گردد این آثار از شمال به ترتیب شمال این آثار می گردد.

الف)پیش از اسلام

شهر هخامنشیان

پاسارگاد

تنگه بالاغی

تپه رحمت آباد

غار سیوند

آثار سیوند(محل استخراج سنگهای پاسارگاد و تخت جمشید)

کتییبه پهلوی تنگ فشک سیوند

شهر پیش از اسلام سیوند

پل سیوند

بند سنگی سیوند

گورستان پیش از اسلام سیوند(خرفت خانه)

استخرها و سازه های چشمه لیرک سیوند

تپه هخامنشی شماره 1 سیوند

تپه هخامنشی شماره 2 سیوند

کتیبه های پهلوی تخت طاووس

شهر استخر

نقش رستم

نقش رجب

تخت جمشید

ب)پس از اسلام)

کاروانسرای شاه عباس سیوند

شهر پس از اسلام سیوند(سده دوم تا حمله محمود افغان)

گورستان پس از اسلام سیوند(سده دوم تا حمله محمود افغان)

پل سیوند

گورستان دوم پس از اسلام سیوند(حمله محمود افغان تا قاجاریه)

شهر دوم پس از اسلام سیوند(حمله محمود افغان تا قاجاریه)

آب انبار و آسیاب چشمه لیرک سیوند

با بررسی آثار باستانی حوزه پارسه-پاسارگاد مشاهده می شود که پیش از اسلام در این ناحیه تمدن عظیمی شکل گرفته و می توان گفت مهمترین و والاترین تمدن دو دوره هخامنشی و ساسانی در ناحیه سیوند بوده است. در پیش از اسلام آثار باستانی فراوانی در این ناحیه دیده می گردد که شامل کاخها و سنگنبشته های باستانی که ویژه شاهان و شهرها و روستاهای انبوه نیز از زندگی توده مردم می شود در پیش از اسلام آثار زندگی و تمدن را در همه جای این ناحیه دیده می گردد اما پس از اسلام تنها نقطه تمدن و شهرنشینی سیوند می باشد و دیگر نواحی هیچ آثار مهمی از دوره اسلامی دیده نمی شود وآثار اسلامی پارسه تا پاسارگاد تنها به سیوند محدود می شود که این کاوش و بررسی نظریه معروفی که بیان می کند سیوندیان تنها بازماندگان ایران باستان و ناحیه پارسه-پاسارگاد می باشند را قوت می بخشد.

علاوه بر شواهد بالا وجود سیوند به عنوان آخرین و مهمترین مرکز زرتشتی نشین در فارس تا پس از اسلام (قرن سوم) ،قرارگرفتن سیوند کنونی در بهترین ناحیه آب و هوایی منطقه و تنوع آب و هوایی بی نظیر،قرار گیری سیوند پس از اسلام در ناحیه ای مسلط به دزدان و سپاهیان (بدلیل هجوم اعراب پس از اسلام)،فرهنگ زبان و لباس و پوشش بکر و غنی و .....از عواملی است که نظریه سیوندیان بازماندگان ایران باستان را قوت می بخشد.

باستانشناسان ژاپنی در سیوند

نشست باستان شناسی ایران در ژاپن برگزار شد.
به گزارش "ایرنا" نشست باستان شناسی ایران با حضور جمعی از محققان و اساتید دانشگاهی ژاپن در محل سالن كنفرانس سفارت ایران در توكیو برگزار شد.
در این نشست سه نفر از محققان ژاپنی گزارشی‌هایی را درباره تحقیقات صورت گرفته در زمینه باستان‌شناسی از سوی باستان شناسان این كشور در ایران ارایه كردند.
محسن طلایی سفیر جمهوری اسلامی ایران طی سخنانی در آغاز این نشست علمی یك روزه، از ایران به عنوان یك منبع غنی باستان‌شناسی یاد كرد و گفت: با وجودكارهای گسترده‌انجام شده هنوز زمینه‌های زیادی برای كارهای باستان‌شناسی در ایران وجود دارد.
وی افزود: با توجه به این مساله باستان‌شناسان و محققان خارجی از جمله ژاپنی‌ها می‌توانند همكاری خوبی با باستان‌شناسان ایرانی داشته باشند.
طلایی اظهار امیدواری كرد كه همكاری باستان‌شناسی میان ایران و ژاپن با توجه به علایق و مشتركات فرهنگی آنها بیش از گذشته گسترش یابد.
در این نشست "آداچی تاكورو" محقق مركز فرهنگی خاورمیانه ژاپن درباره دستاوردهای باستان‌شناسی ژاپنی‌ها دراطراف رستم‌آباد گیلان و"اوتسو تاداهیكو" استاد دانشگاه "چی‌كوشی جوگاكوئن" درباره تحقیقات باستان شناسی صورت گرفته در سیوند فارس گزارش‌هایی را ارایه دادند.
در این نشست همچنین "ریكو تسوچی‌هاشی" محقق مركز مطالعات جاده ابریشم وابسته به بنیاد بین‌المللی "نارا" نیز گزارشی از تحقیقات خودش درباره امكان وجود آثار بودیسم در ایران ارایه كرد.
تحقیقات باستان شنان ژاپنی در ایران در چارچوب موافقت‌نامه میان سازمان میراث فرهنگی ایران و سازمان فرهنگی خاورمیانه ژاپن صورت گرفته است.
در چارچوب این موافقت‌نامه پنج ساله كه در سال ۲۰۰۵میلادی خاتمه یافت، محققان ژاپنی در نشست‌های علمی دوره‌ای گزارشی از نتایج تحقیقات باستان شناسی خود را ارایه می‌كنند.
آداچی تاكورو محقق مركز فرهنگی خاورمیانه ژاپن در حاشیه این نشست باستان شناسی در گفت وگو با "ایرنا" گفت: هدف از این نشست معرفی تحقیقات انجام شده به ژاپنی‌ها و نیز دانشجویان باستان‌شناسی بود.
اتسو تاداهیكو استاد دانشگاه چی‌كوشی جوگاكوئن نیز به خبرنگار ایرنا گفت: ایران به دلیل قدمت بالایش دارای جایگاه ویژه‌ای در زمینه مطالعات باستان‌شناسی است.
وی افزود: كشور ایران علاوه بر اهمیت‌ش به دلیل دوره‌شناسی، بواسطه جاده ابریشم پلی میان شرق و غرب بوده و از طریق این كشور می‌توان به چگونگی روابط میان شرق و غرب پی‌برد.
تاداهیكو اظهارداشت: ایران به دلیل تماس گسترده‌اش با شرق و غرب برخوردار از تجربه‌های غنی و توانمندی‌های عالی در زمینه‌های فرهنگی است.

سیوند همواره یکی از مهمترین و برجسته ترین مکانهای باستانشناسی در ایران بشمار می رود از نگاه باستانشناسی از پاسارگاد تا تخت جمشید ناحیه سیوند نام دارد منطقه باستانشناسی سیوند از دید باستانشناسان همواره مکانی کهن و ارزشمند از دید باستانی بوده است این ناحیه باستانشناسی پیرامون رود سیوند پدیدار گردیده است آثاری که از دید باستانشناسی در این ناحیه قرار می گیرد شامل دو بخش پیش از اسلام و پس از اسلام می گردد که پیش از اسلام در همه گستره پارسه تا پاسارگاد می توان آثار باستانی یافت اما پس از اسلام تنها آثار باستانی محدود به سیوند می گردد و این نظریه بازمانده بودن سیوند و مردمان آن از ایران باستان و ناحیه پارسه تا پاسارگاد را قوت می بخشد.

منبع:ایرنا

نخستین و تنها کتابخانه کودک انجمن جهانی یاری در سیوند

نخستین وتنها کتابخانه انجمن یاری در سیوند مشغول بکار می گردد. انجمن یاری یک انجمن بشر دوستانه و جهانی می باشد که از یازده سال پیش کار خود را در زمینه فرهنگی اجتماعی با کمک افراد خیر در استهکلم سوئد آغاز کرداین انجمن تلاش نمود تا با دادن آگهی به رادیوهای محلی انجمن را میان ایرانیان استکهلم معرفی نماید. جشنواره های فیلم و نمایش (تئاتر) در شهرهای گوناگون جهان همایش ها و نشستهای گوناگون در زمینه حقوق کودک در جاهای گوناگون جهان،همکاری با بسیاری از دانشگاههای معتبر جهان،کمکهای آموزشی به پنج قاره جهان، ایجاد تعاونی کتابخانه و....از جمله کارهای انجمن یاری می باشد.

این انجمن نخستین کتابخانه کودک خود را در جهان در سال 2006 پس از مطالعه و پژوهش و انجام سفرهای متعدد و مطالعات محلی در سیوند فارس تاسیس کرد . کتابهای کتابخانه از کیفیت بسیار بالا برخوردار می باشند که اکثر کتابها نیز ترجمه شده یک اثر خارجی است.و انتظار می رود با ایجاد بخش زنده نگهداری زبان سیوندی این کتابخانه بتواند در زمینه گسترش زبان سیوندی در میان کودکان سیوندی نیز موفق باشد. این کتابخانه هم اکنون در ساختمان قدیم تکیه و حسینیه حضرت زهرا سلام الله علیه ("هاءجِلیٍ مَئدیٍ") واقع در محله "کیءچاء هاءجِلیٍ مَئدیٍ" سیوند دایر می باشد.

فرهنگ غنی و مجزا با دیگر نقاط در سیوند،ناب ماندن و بکر ماندن فرهنگی،داشتن زبان مجزا،بالا بودن ضریب هوشی سیوندیان در مقایسه با مناطق اطراف،و همچنین سیوندیان موفق از نظر علمی در خارج از کشور امید آن می رود در گزینش سیوند در جهان به عنوان نخستین مکان ایجاد کتابخانه مثمر ثمر باشد.

همچنین بنا به وظیفه جا دارد از زحمات و کوشش های آقای "محمدرحیم ملایم سیوندی" در جهت راه اندازی و تاسیس این کتابخانه کمال سپاس بجای آورده شود.

برای آشنایی بیشتر با بخش فارسی انجمن یاری می توانید به تارنمای این انجمن به نشانی زیر مراجعه کنید.

www.yari.nu

info@yari.nu