زبان سیوندی زبان عملیاتی  8 سال  دفاع مقدس

 

یکی از ابزار های دشمن در هر جنگی بکار گیری دستگاههای شنود و یا گماشتن نیروهای ستون پنجم است. در دفاع مقدس ما نیز نیروهای بعثی  با استفاده از دستگاههای شنود یا عوامل ستون پنجم خود کوشش می کردند تا در نیروهای ایرانی نفوذ کنند که لازمه بکارگیری از دستگاههای شنود فهمیدن زبان ایرانیان بود که زبان اکثر مردم ایران فارسی بود یا آذری و یا کردی و ...که هرکدام از این زبانها گویندگان میلیونی را داشت که پیدا کردن کسی که فارسی یا آذری را بفهمد کار زیاد مشکلی نبود در ضمن همه این زبانها شناخته شده بودند اما در این میان زبان سیوندی زبانی ناشناخته بود از همین رو در اکثر عملیات ها از دو سیوندی زبان استفاده می شد که در صورتی هم که عراقی ها صدای سیوندی زبانان را هم در یافت می کرند اصلا نمی دانستند که این چه زبانی است چه رسد به آنکه معنی آن را بفهمند.از اینرو اکثر سیوندی زبانان در خط مقدم جبهه بوده اند و یک سیوندی زبان با بی سیم جلوتر از گردان اطلاعات جنگ  را به سیوندی زبان دیگر در میان نیروهای خط مقدم گردان  می رسانده است که این سبب شده تا سیوند شهدای بسیاری را در دفاع مقدس تقدیم کند.

این قضیه بارها از زبان سرداران و بزرگان جنگ مطرح شده است اما بدلیل حسادت و دشمنی بنیاد شهید شهرستان مرودشت با مردم سیوند این مسئله که برای سیوند و سیوندی زبانان یک افتخار بزرگ محسوب می شود پنهان مانده است. این در حالی است که سیوند مقام نخست را در تقدیم شهید در بنیاد شهید شهرستان مرودشت داراست.

متاسفانه امروز با توجه به زیاد بودن تعداد شهدای سیوند نسبت به دیگر جاها مردم سیوند از بسیاری از امکانات بی بهره تر از دیگر نقاطی اند که تعداد شهدایشان کمتر از انگشتان دست می باشد.

براستی اگر شهدای سیوندی زبان امروز بودند سکوت ما مردم سیوند را در مقابل اینهمه بی احترامی و تبعیض می پذیرفتند.

حضرت علی علیه السلام می فرمایند هرگاه ستمی بر شما روا گشت و نتوانستید هیچ کاری کنید داد زنید تا صدای شما را بشنوند.

شما سیوندی زبان عزیز بیایید باهم  صدای خود را در نظر بدهید این وبلاگ به گوش ستمگران و متجاوزان برسانیم.  

سجاده بافی صنایع دستی مقدس و هنرمندانه  اما رو به مرگ سیوند

 

نماز والاترین وبرترین رحمت خداوند است به مسلمانان تا نیایش را اینگونه بجای آورند،شوری از معشوق در نهاد نخستین عاشق گیتی، برقی است از منزل لیلی تا خرمن مجنون دل افگار،

آری خداوند راه و رسم پرستش و نیایش را به مسلمانان آموخت تا با نماز با خداوند در آمیزند و آدم بی نماز چون گلی است که هرچند هم زیبا باشد بدون آن آفریننده و نهاد لختی بیش زنده نیست پس باید با اصل و ریشه خویش باشد تا همیشگی و جاوندان باشد پس نماز ساقه گل است که گل را به ریشه می رساند آری ساقه ساقی است،واسطه فیض،رساننده به مبدا و معاد

نماز هم واسطه و ساقی است که آدمی را همواره با مبدا و اصل خویش پیوند می دهد و هر چیز بی اصل و خویش بی دوام و سست است.

سجاده بافی هنری است فاخر که با مسلمان شدن ایرانیان از قالی و گلیم بافی زاده شد.در سیوند نیز این هنر پس از اسلام جای باز کرد و بنابر توصیه پیامبر اسلام صل الله علیه و آله که نماز خواندن بر پشم شتر ثواب بسیار دارد این هنر از تلفیق جاجیم یافی و گلیم بافی و قالی بافی پدید آمد.

سجاده بافی در سیوند بنابر سفارش پیامبر صلوات الله علیه و آله وسلم با پشم شتر انجام می گیرد از آنجا که سیوند در نقطه ای سردسیر واقع است پس محیطی هم برای پرورش شتر نمی تواند باشد. از دو راه تماس مردم سیوند با شتر میسر بود یکی رمه شترهای خوانیین که از سیوند عبور می کردند که از آنجایی که مردم سیوند و کلا مسلمانان  اعتقاد عمیقی بر پاک بودن سجاده داشتند و اموال خوانیین را زیاد حلال و پاک نمی دانستند پس از این راه پشم مورد نیاز برای سجاده بافی را تهیه نمی کردند راه دوم تجار  و چاروادارانی بودند که برای تجارت به گرمسیرها می رفتند که پشم سجاده بافی مردم سیوند از این راه تامین می گشت.

یکی از کاربردهای مهم سجاده پشم شتری در سیوند جهیزیه عروس می باشد مردم سیوند پیش از ازدواج دخترشان سجاده را با پشم شتر می بافند و همراه قران کریم در جهزیه می نهند.که در گذشته قرآن ها هم با توجه به اینکه قرآن نویسی در سیوند بسیار رونق داشته خطی و دست نویس بوده اند.

امروزه متاسفانه نگاه مصرف گرایی به زندگی و فرهنگهای  غلط در جامعه  چون تبری محکم بر این هنر مقدس و کهن سیوندی می تازد.

بزرگترین کمکی که می توانید به ما کنید شرکت در نظرسنجی های وبلاگ و درج انتقاد و پیشنهادهای سازنده تان در نظر بدهید وبلاگ است.

صرف و نهی منسجم ساختار آمیخته شده با تجزیه و تحلیل و ترکیب دایره واژگانی غنی ویژگی برجسته زبان سیوند


"و آفریده گار این آفرینشگاه هیچ قومی را نیافرید مگر که به آن زبان داد و با زبان خودشان با ایشان سخن گفت و چه زیبا آفرید در جایی زیبا قومی را با زبان چه زیبا  و آفرینشکار خود خواست تا قوم این چنین آفرین کند تا شگفت آورد همه آفرینندگان خویش را و بر زبان این آفریدگان آفرین آفریند نه آفرین به زبان آفریدگان بلکه آفرین و هزار هزار آفرین به  زبان آفرین آن

پس آفرین بر این زبان آفرین"

زبان سیوندی زبانی است که تاکنون بسیاری را به شگفت و آفرین واداشته است که چگونه قومی این محدود از این گونه زبانی برخوردار باشند که شاید در هیچ جای گیتی نتوان یافت که یک شهر کوچک خود زبانی مجزا داشته باشد زبانی که حتی نزدیکترین روستا به آن هم چیزی از این زبان نفهمد و هیچ همانندی با زبان نزدیکترین روستای به خود نداشته باشد.

علاوه بر آن زبان سیوندی از نگاه فنی و زبانشناسی نیز دارای ویژگی های برجسته و متمایز بسیاری است . صرف سیوندی آمیزه ای از ترکیب و تحلیل که هر یک ویا چند فعل از صرفی یکتا پیروی می کنند و این که قاعده و دستوری یکسان برای همه افعال محیا نمی باشد یک فعل در زمانهای مختلف دستوری تغییر شکل می دهد و حتی در برخی کنش ها (افعال) صیغه ها نیز تغییر شکل می دهد .دایره واژگانی زبان سیوندی نیز بسیار قوی است واژه سازی در زبان سیوندی بسیار پرکار و این زبان در برابر واژگان بیگانه تا حد بسیاری مقاومت می نماید.اگر چه ادبیات شفاهی و مردمی (فوکلور) سیوندی زیاد پربار نیست اما در عوض از نگاه  "اَپسَن,"/افسانه و "مَتَل"/داستان سیوندی بسیار غنی است ادبیات گوشه و کنایه همچنین "گَپ ؤاءش,؟ضرب المثل" سیوندی نیز بسیار غنی و محکم است.

بی توجهی مسئولان محلی و حتی دشمنی و تخریب عمدی این زبان همچنین عدم ارائه این زبان در دبستانهای سیوند،وصلت سیوندیان با غریبه ها در سالهای اخیر،مهاجرت سیوندیان به شهرهای بزرگ در اثر بی توجهی عمدی مسئولان به سیوند و عوامل دیگر سیوندی را همچون دیگر زبانهای ایرانی با تهدید جدی مواجهه می کند.

باشد از هم اکنون  همه ما سیوندی زبانان  دست در دست هم دهیم و هیچ کدام از ما سیوندیان با هیچ سیوندی جز زبان سیوندی سخنی نگوییم و هنگام سخن گفتن از واژگان سیوندی استفاده کنیم و واژگان سیوندی را به واژگان غریبه نفروشیم.

باشد از هم اکنون همه ما سیوندی زبانان در هر کجای دنیا که هستیم با غریبه وصلت نکنیم و فریب ظواهر و ضدفرهنگها یی که امروزه به فرهنگ تبدیل شده اند را نخوریم و مطمئن باشیم که این سخن قدیمی  سیوندیان که می گویند:دختر کور سیوندی بهتر از شاهزاده غریبه است حتما درست است کمی به اطراف خود بنگرید و چندین زن غریبه را در خویشان خود با زنان سیوندی مقایسه کنید تا به اثبات هم برسید.

باشد از هم اکنون همه ما سیوندی زبانان در هر کجای دنیا که هستیم هیچ گاه دخترمان را به غریبه ندهیم و هنگام خواستاری با پسران سیوندی سخت نگیریم و بپذیریم  اگر دخترمان هزار خواستگار غریبه و یک خواستگار سیوندی داشته باشد حتما آن خواستگار سیوندی چیزهای خوبی دارد که هیچ کدام از غریبه ها ندارند. و به خود اطمینان بدهیم این سخن همیشگی کهن سالان سیوندی که می گویند: آدم دخترش را به گاوچران سیوندی بدهد اما به غریبه ندهد حتما درست است برای اثبات نیز چند مرد غریبه را در فامیل خود با مردان سیوندی فامیل مقایسه کنید.

با شرکت در نظر سنجی های وبلاگ ونگارش پیشنهادات و انقادات خود در نظر بدهید وبلاگ ما در نوشتن مقالات سیوندی راهنمایی کنید.

زنده باد  سیوند و سیوندی مرگ بر دشمنان سیوند و سیوندی

سیوندی زبانان چارواداران دیروز کامیون داران امروز

"چاءرواءداءر" واژه ایست سیوندی که به کسی که با اسب و قاطر به تجارت و حمل بار می پردازد اطلاق می شود. به جرات می توان از سیوند به عنوان یکی از مهمترین مراکز تجارت و حمل بارایران و مهمترین مرکز حمل بار فارس در دوران پیش نام برد.

حمل بار  از هند و پاکستان تا سواحل خلیج فارس به سمت شمال ایران را شامل می شده چنانچه نام بسیاری از شهرهای جنوبی و بنادر خلیج فارس  که بر سر راه تجارت بودند در زبان سیوندی نامی جداگانه دارد برای نمونه:

"گِنواء"/گناوه

"بَراءزگاء/برازجان

"کاءزِراءن"/کازرون

"زَرگاء"/زرقان"

امروزه اگرچه حمل و بار با اسب و الاغ و قاطر  دیگر مرسوم نیست اما هم اکنون نیز سیوند به عنوان یکی از مهمترین شهرهای حمل بار در ایران مطرح است چنانچه بسیاری از بارهای ایران را کامیون داران سیوندی جابجا می کنند و تعداد ماشینهای سنگین در سیوند بسیار زیاد است.ماشینهایی که جلوی اکثر آنها "یا جد سید حمزه" نوشته شده است.

اردوی علمی ،پژوهشی ، تفریحی سیوند

بنیاد سیوند شناسی (پِلِک یٍ آءردِگاء) با همکاری انجمن دوستداران میراث فرهنگی فارس در نظر دارد اردوی علمی،پژوهشی،تفریحی یک یا چند روزه ویژه خواهران و برادران را در سیوند برگزار نماید مکان های بازدید شامل آثار باستانی سیوند و مکانهای طبیعی سیوند می گردد مکانهای بازدید به ترتیب بصورت زیر می باشد

*آثار سیوند (محل استخراج سنگهای تخت جمشید و پاسارگاد)

*آبشار "اُؤبُروٍ" و سلسله چشمه های  پاچه یادگاری

*کتیبه ساسانی تنگ فشک سیوند

*چشمه "تِقِریٍ"

*گورستان پس از اسلام سیوند در جوار امامزاده سلطان کرم علیه السلام سیوند

*کاروانسرای شاه عباسی سیوند و شهر پس از اسلام سیوند (سیوند خرابه)

*سرچشمه سیوند

*پل گچی سیوند و آبنمای سیوند

*کوچه باغهای تاریخی سیوند

*رود سیوند

*غار آبی "اِشکَفتِگاء"و آبشار "آءقِل کَمَر"

*چشمه آبمعدنی "لیءرَک" سیوند و آب انبار گریز از مرکز "لیرَک" سیوند

 

برای ثبت نام و آگاهی از چگونگی ثبت نام به یکی از دو صورت زیر می توانید اقدام کنید

1_از طریق انجمن دوستداران میراث فرهنگی فارس: هر چهار شنبه عصر می توانید با مراجعه به انجمن دوستداران میراث فرهنگی فارس واقع در خانه زینت الملک به آقای محمد جواد کاظمی سیوندی رجوع نمایید یا با شماره ۰۷۱۱۲۲۲۱۳۰۰تماس حاصل فرمایید.

2- بنیاد سیوند شناسی:از طریق همین سایتم با نوشتن در خواست خود در نظر بدهید بصورت خصوصی هم می توانید ثبت نام کنید