سیوندی در ویکی پدیا کوردی

زمانی سیوەندی

لە ویکیپیدیا، ئینسایکڵۆپیدیای ئازاد
باز بدە بۆ: ڕێدۆزی, گەڕان
سیوەندی
زووآن ئ سیوندی
قسەی پێ‌دەکرێ لە ئێران
ناوچە پارێزگای فارس
سەرجەمی ئاخێوەرەکان ٨٠٠٠
خێزانی زمان
کۆدەکانی زمان
ISO 639-1 ھیچ
ISO 639-2
ISO 639-3 siy

زمانی سیوەندی ناوی یەکێک لە زمانەکانی ئێرانیی باکووری ڕۆژئاوایە کە لە سیوەند، سەر بە پارێزگای فارس قسەی پێ‌دەکرێ. ئەم زمانە تەنیا زمانێکە کە ئەگەرچی لە باشووری ڕۆژئاوای ئێران ھەڵکەوتووە، بەڵام سەر بە زمانەکانی ئێرانیی باکووری ڕۆژئاوایە. زمانی سیوەندی بە زمانی کوردی زۆر نزیکە.

[دەستکاری] ھەڵسەنگاندنی زمانی سیوەندی لەگەڵ زمانی کوردی

سیوەندی کوردی
ک. باکوری ک. ناوەڕاست ک. باشووری زازاکی گۆرانی
erş hêsir esr
?
hêrs hersî
isara stêr estêre hesare estare hesare
fişk hişk wişk huşk huşk/wişk wişk
giyan giyan gyan gyan gan gyan
jin jin jin jin cenîye jenî
ket- ket- kewt- keft- kewt- kewt-
mol mil mil mil mil mil
pird pir pird pêll pird pird
roş roj roj roj roje ro
uîr agir awir agir adir awir, ayir
vat- got- wit- wet- vat- wat-
verd ber berd
--
--
--
verf berf befr werf vewre werwe

سیوندی در ویکی پدیا Kurdî

 

Sîwendî

Ji Wîkîpediya

Sîwendî yan jî Sivendi zimanek ji zimanên Îranî ye ku li bajarê Sîwend dêt axaftin. Sîwendî bi Hewramî û Zazakî pirr nêzîk e.


[biguherîne] Bernavan

Sîwendî Hewramî Kirmanckî Soranî Kurmancî Kelhûrî
mi min ez min ez min, mê
ti to ti, tu to, eto tu tû, ti
û ad o/a ew ew ew
hema ême ma ême em îme
şime şima, şime şima, şime êwe, engo hûn, hingo îwe, yûwe
ûşan ewşan, adê ey ewan ew ewan

[biguherîne] Rêziman

Sîwendî Hewramî Kirmanckî Soranî Kurmancî Kelhûrî
vaten watey vaten witin gotin wetin
mi maşî min maçû ez vanan min delim/eyjim ez dibêjim min wîşim/dîşim
ti başî to baçî ti vajî to bilî/bêjît tu bêjî tû bîşî
û magaş bizanê ad mazo bizano o wazeno bizano ew dexwazê bizanê ew dixwaze bizane ew tûway bizanî
mifardima mûwardima ma werdênê dexwardiman/exwardiman me dixwar dixwardiman
şime mişîkê şima/şime milû şima/şime şenê êwe/engo deçin/eçin hûn/hingo diçin îwe/yûwe çin/diçin
ketaşa keftişa ey kewt kewtin wan ket keftin

[biguherîne] Hendek Wûşeyan û Nimûneyan

Sîwendî Hewramî Kirmanckî Soranî Kurmancî Kelhûrî
fişk wişk huşk/wişk wişk huşk huşk
hema mişîmê ême (mi)lûyim ma şenîmê ême deçîn em diçin îme (di)çîm
oyîr, ard ayir, atir adir agir, awir, art agir ayir
vang deng, hena veng deng deng deng, hena
êsara hestare estare estêre, hesare stêr hesare
her her her ker ker ker
gû, gût gû, gîyû
gan gîyan gan gîyan gîyan, gihan gîyan
gis engus gişt engust tilî engus
yo yew cew cew ceh co
ûsûr esp estor esp hesp esp
 

کتابشناسی سیوندی4

 

پیشتر در سه بخش مجزا به معرفی کتابهای منتشر شده در مورد سیوند اشاره نمودیم که کتابشناسی سیوند 1و2و3 را می توانید از آرشیو موضوعی در سمت چپ وبلاگ یا  با استفاده از عناوین مطالب وبلاگ در بالای وبلاگ سمت چپ از مطالب آن آگاه شوید.

در بخش چهارم کتابشناسی سیوندی نیز شما را با سه کتاب دیگر در مورد زبان سیوندی آشنا می سازیم.

 

*یافته های تازه از ایران باستان ،پروفسور هینتس،ترجمه دکتر پرویز رجبی

این کتاب که به کاوشهای باستانشناسی از ایران باستان پرداخته در بخشی از کتاب مطالعات باستانشناسی در سیوند اشاره نموده ترجمه کتیبه پهلوی تنگ فشک سیوند نیز در این بخش آمده است  کتاب فوق که حاصل پژوهشهای پرفسور هینتس  و هیات همراه او می باشد را دکتر پرویز رجبی به فارسی ترجمه نموده است.

*آداب و رسوم نوروزی در فارس،ابوالقاسم فقیری،بنیاد فارس شناسی، چاپ دوم،144صفحه

این کتاب که به کوشش بنیاد فارس شناسی برای بار دوم به زیور طبع آراسته شده در مورد پیشینه نوروز در فارس باورهای مردم فارس در مورد چهارشنبه سوری،نوروز و سیزده بدر سخن می گوید.

بخشی از این کتاب که به سیوند اختصاص دارد به باورهای مردم سیوند در مورد نوروز ،شیرینی های مردم سیوند در نوروز مانند نان شتی،چارآرد،حلوا برنجی و....،بازی های مردم سیوند  در نوروز مانند خوئی جنگی و...همچنین مراسم سیزده بدر در سیوند اشاره می کند.

این کتاب در 144صفحه و شمارگان 1000نسخه و بهای 3500تومان در دسترس علاقمندان به نوروز قرار گرفته است.

*قصه های فارس،حسین آزاده سیوندی،بنیاد فارس شناسی،124صفحه

این کتاب که به کوشش حسین آزاده سیوندی متشر شده است وی که متولد سیوند می باشد و کودکی خود را با قصه ها و متل های سیوندی گذرانده به چندین متل سیوندی که راویان آن هم کهن سالان سیوندی می باشد اشاره نموده در این متلها مراسم مربوط به سیوندیان همچون قورمه پزان،پروار بندان  و ...مشهود می باشد. پیرنمدی،هفت برادرون،رسم جوانمردی،ملک جمشید و ملک خورشید،انگشتر حضرت سلیمان،سه تا کاکای ناقلا،دقیانوس،تک نوشت،خدرخان و ارخان،هفت کورکلاش،مرغ سعادت،آدمیزاد و حیوانات از  متلهای سیوندی می باشند که در این کتاب آمده اند.

 

سه کتاب بالا را می توانید از نمایشگاه کتاب سیوند واقع در خیابان حافظ روبروی باغ جهان نما تهیه کنید.

 

غذاهای سیوندی2-آش اَلوکی


آلوکaluk در زبان سیوندی به بادام کوهی گفته می شود درخت الوک شئرَک shaarak نامیده می شود  که در کوههای سیوند به وفور یافت می شود شَئرَک در فروردین ماه شکوفه می دهد و شهریور ماه میوه آن یعنی الوک قابل چیدن می گردد. برای تهیه آش الوکی که مختص سیوند می باشد  ابتدا الوک که به مغز آن مجک majak می گویند را مغز کرده سپس مجک را کوبیده و الک کرده از آنجا که مجک تلخ می باشد با آب به مدت 20 دقیه می جوشانیم تا شیرین گردد سپس برنج را به آن اضافه تا بپزد و در انتها شیر را نیز به آن اضافه می نماییم. این غذا برای درمان حساسیت و دفع عفونت های بدن بسیار مفید می باشد چنانچه از آن به عنوان یک آنتی بیوتیک بی خطر یاد می کنند چرک خشک کنی که برخلاف آنتی بیوتیک های شیمیایی عوارضی نیز در بر ندارد.

ای کاش آش الوکی جای خود را در رستورانهای سیوند پیدا می کرد و جایگزین غذاهای آماده که در همه جا یافت می شود می گردید شما هم همین آرزو را دارید؟ یا قصد دارید این غذا را در  منو  رستوران خود بیاورید؟

نظرات ،انتقادت ونقدهای شما بر مطالب نوشته شده برای ما بسیار ارزشمند و رهگشاست پس حتما ر نظر بدهید /گَپ بدیکه برای ما بنویسید

شَئرباگَریٍ سیوندی2-ترانه های سیوندی2


موسیقی فوکلور موسیقی مردم است موسیقی که همچون مردمش نمی میرد موسیقی و مردمی که همیشه زنده اند موسیقی که شاعر آن یک شخص نیست موسیقی که زایش آن یک لحضه نیست موسیقی که زادگاه آن یک ذهن نیست  موسیقی که مردم یک سامان در ایجاد آن نقش داشته شادی ها،غم ها،جنگ ها و... را در آن دخیل داده اند موقعیت جغرافیایی،وضعیت زندگی،نحوه زندگی و... را نیز در دخیل نموده اند.موسیقی که نه سالها بلکه قرن ها در یک سامان پدید آمده و همواره زنده و پویا بوده است آهنگ موسیقی فوکلور یا مردمی نیز با توجه به روحیه مردمان آن پدید آمده برای نمونه موسیقی مردمی نواحی کوهستانی با ناحیه کویری یا خزری به خوبی پیداست از آنچه گفته شد موسیقی مردمی به آن موسیقی گفته می شود که شاعری مشخص ندارد بلکه در طول سالها و قرن ها در زبان مردم جاری گشته است لالایی ها ترانه های عروسی و مراسم وابسته به آن مولودی ها و چاووشی هایو همچنین مرثیه هاو نواهای عزاداری که سینه به سینه و نسل به نسل متقل گردیده موسیقی فوکلور یا مردم را شامل می گردد موسیقی مردمی در سیوندی به شَئربا معروف است که پیشتر به معرفی شَئربا (ترانه)های سیوندی اکنون به معرفی یک شئربای سیوندی که یکی از سیوندی زبانان عزیز برای ما فرستاده است  می پردازیم

 

دوس داری شانه بنی تو می گرت شانه کری

شو پر اساره را تو چش گرت نیاکری

هالا رودم چه منه

برشین کنم نمنه

بزان که قلپ وردم

بی ته رازی نمنه

 

 

 Dus dari shane beney tu migaret shanekeri

Show_a por esare ratu chashgaret niyakeri

Hala rudem che mene

Bershin kanem namene

Bezan ke qalp vardem

Bite razi namene

متاسفانه هجوم صدا و سیما و ماهواره ها و مدارس و اداره های گوناگون و ... به فرهنگ اصیل ایرانی موجب کم رنگ شدن فرهنگ اصیل ایرانی و موسیقی مردمی ایرانی گردیده شما سیوندی زبان عزیز اگر شئربای سیوندی دارید برای ما بفرستید یا خودتان با تشکیل یک وبلاگ آنرا در وبلاگ به نمایش بگذارید تا از نابودی شئرباهای سیوندی جلوگیری نماییم .

 

نظرات ،انتقادت ونقدهای شما بر مطالب نوشته شده برای ما بسیار ارزشمند و رهگشاست پس حتما ر نظر بدهید /گَپ بدیکه برای ما بنویسید

سیوندیان اِسکِر

 

یکی از راهکارهایی که پادشاهان در طول تاریخ برای کم کردن قدرت یک قوم استفاده می کردند پراکنده کردن و کوچک کردن قوم بوسیله تبعید به نقاطی دیگر بوده است این شیوه بیشتر از زمان نادرشاه مرسوم گردید و در زمان قاجار و پهلوی نیز استمرار داشت در این میان سیوندیان به عنوان قومی توانمند و قدرتمند همواره مورد تجزیه پادشاهان قرار گرفته اندو به اجبار چندین طایفه از سیوند جدا  و به دیگر نقاط تبعید گردیده اند یکی از این تبعید ها و کوچ های اجباری تبعید مردم سیوند به کوههای لاله زار کرمان می باشد . اِسکِر esker روستایی است از توابع شهرستان رابر در دامنه های جنوبی کوه لاله زار که  یکی از تبعیدگاههای سیوندی زبانان می باشد.

سیوندیان بزرگترین و مهمترین طایفه  از چهارطایفه اسکر  یعنی جعفری ، سالاری ، کاظمی و سیوندی می باشند اگر چه در اسکر سه طایفه غیر از سیوندیان زندگی می کنند  اما غالبا سیوندیان با غیر سیوندی وصلت نکرده اند که از نظر شکل ظاهری چنانچه کسی در سیوند (فارس) بوده باشند سیوندیان را از دیگر ساکنین اسکر تشخیص می دهد.

چنانچه گفته شد عدم وصلت و  ازدواج سیوندیان اسکر با غیر سیوندیان شباهت زیاد سیوندیان اسکر را با مردم سیوند (فارس) را نمایان می سازد چهره های سرخ و سفید قیافه های نسبتا زیبا و قدهای بلند  سیوندبان اسکر در مقایسه با دیگر ساکنین اسکر و  رابر و حتی استان کرمان سیوندی بودن آنان و همنژاد بودن با مردم سیوند (فارس) را نمایان می سازد.

قرار گرفتن اسکر در میان کوههای لاله زار  و آب و هوا سرد  در زمستان و معتدل در تابستان و آبشارها و چشمه های بسیار سیوند زیبا را برای آدمی تداعی می نماید.

اگرچه سیوندیان اسکر نام خانوادگی سیوندی را همراه دارند و تقریبا وصلت با غریبه هم نداشته اند اما مجاورت با مردم بافت و رابر زبان آنان را نیز همچون زبان مردم رابر و بافت گردانیده است و این همگونی زبان با مردم آن سامان آنقدر طولانی است که اساسا سیوندیان اسکر از زبان سیوندی و مجزا بودن زبان مردم سیوند با دیگر نقاط چیزی نمی دانند.

قرار گرفتن اسکر بر فراز کوه و نبود زمین کافی همچنین خشکسالی های متوالی موجب آن گردیده که سیوندیان اسکر بر خلاف سیوندیان سیوند (فارس) از وضعیت اقتصادی مناسبی برخوردار نباشند و اغلب جوانان سیوندی اسکری در شهرهای کرمان،جیرفت،کهنوج،بافت،رابر،زرند،بردسیر و...مشغول به کارهایی می باشند که شایسته یک سیوندی نیست.

تاریخ مهاجرت سیوندیان از سیوند به اسکر دقیقا مشخص نیست اما کهن سالان سیوندیان اسکر نیز متولد اسکر می باشند که تاریخ مهاجرت آنان را می توان بیش از 180 سال تخمین زد و آنچه از گذشتگان خود شنیده اند سیوندیان اسکر به اجبار توسط پادشاهان زمان خود از سیوند کوچانیده شده و به در کوههای لاله زار ساکن گردیده اند که احتمال می رود نام اسکر نیز همچون وراوی نامی سیوندی باشد چرا که سیوندیان اسکر نام اسکر را به معنای مکانی محفوظ در کوهستان و یا دره می نامند و برخی دیگر اسکرا در معنای چشمه ای که از میانه صخره بر می آید می نامند.

سیوندیان اسکر بر سیوندی بودن خود بسیار افتخار و خود را از سیوند شیراز می دانند اگرچه بسیاری هنوز سیوند را ندیده اند اما بسیار مشتاق به مسافرت به سیوند می باشند و بر سیوندی بودن خود می بالند.

امید آن می رود شهرداری و شورای اسلامی سیوند با در نظر گرفتن مکانی در سیوند زمینه بازگشت سیوندیان مهاجر را از اسکر به سیوند فراهم سازد.

سیوندیان اسکر از سیوندیان سیرجان مجزا می باشند یعنی بطور کلی سه دسته دسته سیوندی بر اساس سه مرحله مهاجرت از سیوند در استان کرمان می باشند دسته اول سیوندیانی که پس از مهاجرت در اسکر ساکن شده اند دسته دوم سیوندیانی که در سیرجان ساکن شده و دسته سوم سیوندیان ساکن شده در کرمان ، که همگی نام خانوادگی سیوندی را بهمراه دارند و از سیوند به استان کرمان مهاجرت نموده اند اما چون بطور جداگانه مهاجرت نموده اند پس از گذشت سالها  از هم اطلاعی نداشته و یکدیگر را نمی شناسند که در کل پس از استان فارس استان کرمان بیشترین سیوندیان را در خود جای داده است.

علاوه بر استان کرمان در استان  فارس نیز شهر وراوی شهرستان مهر در جنوب فارس که بدست شمس الدین قاید سیوندی و خانواده اش بنا گردیده همچنین شهرستان کازرون نیز از مکانهایی است که سیوندیان مهاجر را در خود جای داده است.

امید است روزی شاهد بازگشت همه سیوندیان به سیوند باشیم چنانچه شما از سیوندیان مهاجرید که در سالهای دور به اجبار توسط پادشاهان ستمگر از سیوند کوچانده شده اید حتما با این وبلاگ تماس بگیرید و خودتان یک وبلاگ سیوندی ایجاد نمایید به ویژه شما سیوندیان مهاجر ساکن اسکر

همچنین نامگذاری یک خیابان در سیوند به نام مکانهایی که سیوندیان مهاجر پس از مهاجرت بنا نهاده اند چون اسکر،وراوی و...کاری واجب و ضروری است.

منتظر ساخت وبلاگ از سوی شما سیوندیان مهاجر و پیوستن شما به انجمن وبلاگ نویسان سیوندی زبان هستیم  به ویژه شما سیوندی ساکن اسکر.

ما را بی خبر مگذارید..........

 

نظرات ،انتقادت ونقدهای شما بر مطالب نوشته شده برای ما بسیار ارزشمند و رهگشاست پس حتما ر نظر بدهید /گَپ بدیکه برای ما بنویسید

غذاهای سیوندی 1 _ خوئی بوندول

 

غذاهای ایرانی یکی از مهمترین و بهترین غذاهای دنیا می باشد که بهره گیری از آموزه های ایرانی و تعالیم دینی که پرهیز از خوراکی های حرام را شامل می گردد سبب آن گردیده که آشپزی ایرانی سالم ترین آشپزی جهان گردد برخلاف غذاهای اروپایی و شرقی  برای سلامتی مضر نیست غذاهای سنتی برخلاف غذاهای امروزی که از شیوه تغذیه غرب الگو برداری گردیده هیچ گاه باعث چاق شدن یا سو تغذیه نمی گردد یکی از مکتبهای آشپزی ایرانی مکتب سیوند است بله آشپزی سیوندی در ادامه شما را با یکی از غذاهای سیوندی  که از ویکی پدیا گرفته شده آشنا می کنیم.

" خوئی در زبان سیوندی به معنی تخم مرغ است و بوندول گیاهی است وحشی، با طبیعتی بسیار گرم که در اوایل اسفندماه در اکثر کوههای سیوند می‌روید. شکل ظاهری آن شبیه به سبزی جعفری است اما با برگهای بزرگتر. این گیاه بسیار مقاوم در برابر سرمای شبهای اواخر سال می‌باشد. هنگامی که ارتفاع گیاه به ۱۰ الی ۲۰ سانتی متر رسید، برگهای آن را چیده و به مصرف می‌رسانند. پس از آن گیاهانی که چیده نشده باشند قابل خوردن نیستند و ساقه آنها کلفت شده و تا اوایل اردیبهشت قطر آن به ۱ الی ۲ سانتی متر میرسد. در این زمان برگ گیاه قابل خوردن نیست و فقط ساقه آن که به تیره بوندول معروف است و خوراکی می‌باشد به مصرف می‌رسد. این گیاه همانند سایر گیاهان کوهی محبوبیت فراوانی در بین مردم سیوند دارد.

غذای خوئی بوندول از برگ گیاه بوندول و تخم مرغ تهیه میشود. بدین ترتیب که برگ تازه گیاه بوندول را خرد کرده و تفت میدهند. سپس چند عدد تخم مرغ به آن اضافه کرده و پس از این که تخم مرغها پخته شد، غذا را با نان میل میکنند."

منبع:ویکی پدیا

آنچه مسلم است رستورانهای سیوند می توانند بجای سوسیس و کالباس و...از غذاهای سیوندی مانند همین خوئی بونددول،اوبنبا،آش لپو،آش سیرموک خرسمه، قلیا،قیمه سیوندی،جگری،کل جوش و...از میهمانان پذیرایی کنند همچنین شیرینی ها ترشی ها مرباها و ...که مخصوص سیوند می باشد را جهت سوغات به مسافران عرضه کنند.با این کار هم سلامتی را به دیگران هدیه داده اید هم از نابودی فرهنگ سیوندی جلوگیری نموده اید.

شما سیوندی عزیزآیا از غذاهای سیوندی استفاده می کنید؟ آیا اصلا  از غذاهای سیوندی چیزی می دانید؟می توانید نام چند غذای سیوندی را در نظر بدهید/گپ بدیکه برای ما بنویسید؟ یا یک غذای سیوندی را برای ما آموزش دهید؟

نظرات ،انتقادت ونقدهای شما بر مطالب نوشته شده برای ما بسیار ارزشمند و رهگشاست پس حتما ر نظر بدهید /گَپ بدیکه برای ما بنویسید

انجمن وبلاگ نویسان سیوندی زبان

 

اینترنت امروزه از مهمترین ابزارهای اطلاع رسانی می باشد بویژه برای ما سیوندی زبانان که در جهان امروز در جنگ بسر می بریم جنگ نامردان و وحشیان برای ویرانی سیوند ویرانی طبیعت و زبان و تمدن و تاریخ و فرهنگ و تمود سیوندی تازه بدوران رسیدگانی که تا چند روز پیش نوکری سیوند را می کردند امروز که افسار آنها گسسته خود را فراموش و وحشیانه چون سگان کثیف بر روح لطیف و سترگ سیوندی می تازند کسانی چون مردشت سعادت آباد سیدون و....که تادیروز یا اصلا نبودندو یا یک قلعه بود ه اند در نهایت بی فرهنگ و دور از تمدن یا در قلعه که اتاقشان با طویله  گوسفندان و گاوانشان یکی بود  ویا زیر دست خوانین یاغی چون محمدخان ضرغامی چنان از انسانیت دور بودند که جز اطاعت از محمدخان ضرغامی و کتک خوردن از وی و دزدی کار دیگری نمی دانستند چنان که بسیاری از آنها نماز خواندن را بلد نبودند. امروزه دم از تمدن کورش و زندگی شهرنشینی در دوهزار و پانصد سال پیش می زنند در حالی که تا سی سال پیش عشایر بودند  و زیر سایه واسعه انقلاب اسلامی  شهر نشین شده اند.

ساخت وبلاگ سیوندی ابزاریست در این جنگ نابرابر جهت خنثی نمودن توطئه ها و جلوگیری از دست اندازی ها  و ویرانی های دشمنان سیوند و سیوندی!!!

لزوم تشکیل انجمن وبلاگ نویسان سیوندی زبان با توسعه وبلاگ های سیوندی زبان بسیار احساس می گردد اشما نیز می توانید با تشکیل یک وبلاگ سیوندی عضو این انجمن گردید.

در گذشته دو وبلاگ سیوندی زبان را به شما سیوندی زبانان عزیز و دوستداران فرهنگ وزبان سیوندی معرفی کردیم اکنون دو وبلاگ جدید سیوندی و یک سایت به نشانی زیر در دسترس می باشند.

هاره رو

Harehroo.blogfa.com

وبلاگ بالا با مدیریت آقای آرش عبداللهی سیوندی شامل قسمتهایی شامل زندگی نامه و عکس شهدای سیوند،طبعیت سیوند، ورزشکاران سیوندی،آینده سازان سیوندی،هنرمندان سیوندی،نیازمندیهای سیوند و.....می باشد در این وبلاگ عکس های بسیاری از طبیعت سیوند شهدا و ورزشکاران سیوندی وجود دارد که بسیاری عکس ها بسیار قدیمی و ارزش تاریخی دارند.همچنین در بخش هنرمندان سیوندی می توانید چندین شعر سیوندی را با زبان شاعر دانلود نمایید. عکس های کودکان خود را نیز در بخش آینده سازان سیوندی می توانید به نمایش بگذارید.

وبلاگ سیوندی گر

Sivandigar2011.blogfa.com

این وبلاگ که به تازگی شروع به فعالیت نموده است با مدیریت آقای علی یوسفی سیوندی شامل عکسهایی از طبیعت،شهدا،محرم و علم سیوندی می باشد بخشی از این وبلاگ نیز گپ فیمانی نام دارد مزیت این وبلاگ عدم بکار گیری زبان فارسی و نگارش به زبان سیوندی می باشد مزیتی که دیگر وبلاگهای سیوندی از آن بی بهره یا کمتر بهره برده اند.

سایت سیوند

Sivand.ir

سایت سیوند متاسفانه چیز قابل توجهی ندارد تمامی مطالب سایت برگرفته از ویکی پدیا ست جز تنها یک شعر به زبان سیوندی که شعر نیز پر از واژگان فارسی است .

 

شیوه ساخت وبلاگ بسیار آسان و رایگان  می باشد  کافی است به یکی از پایگاههای میزبان بروید مانند

Blogfa.com

Persianblog.com

Mihanblog.com

با ورود به یکی از سایتهای بالا بر روی گزینه ساخت وبلاگ کلیک کرده و بقیه مراحل بسیار ساده است که خود سایت به شما کمک می کند.

دو ولاگ سیوندی نیز که در گذشته معرفی نمودیم.

http://farsshenakht.blogfa.com/

http:// sivand2009.blogfa.com/

نظرات ،انتقادت ونقدهای شما بر مطالب نوشته شده برای ما بسیار ارزشمند و رهگشاست پس حتما ر نظر بدهید /گَپ بدیکه برای ما بنویسید

انتشارت و نمایشگاه کتاب سیوند

 

از مدتها پیش بدلیل سابقه فرهنگی سیوند فقدان یک بنیاد و یا یک مرکز فرهنگی بنام سیوند احساس می شد تا اینکه بالاخره انتشارات سیوند هم مجوز نشر و چاپ گرفت

این انتشارات به مدیرت آقای محمدجواد کاظمی سیوندی به شماره پروانه 9334 مجوز نشر گرفته است.ضمن آرزوی بهروزی و موفقیت امید می رود با سابقه فرهنگی که از آقای کاظمی سیوندی از آن بهره مند می باشد این انتشارات بتواند کمک شایانی در راه پاسداشت فرهنگ،تمدن، زبان و تاریخ سیوند از خود ارائه دهد.

نشانی کتابفروشی و انتشارات سیوند:

شیراز،چهارراه حافظیه،خیابان حافظ، روبروی باغ جهان نما

کدپستی:7146636561

تلفاکس:07112282378

www.nashresivand.com

info@nashresivand.com

 

 

فراسو

جناب آقای کاظمی سیوندی از جمله سیوندی زبانانی می باشد که پایبند به اصالت و ریشه خود می باشد و هنوز سیوند را به هرجای دیگری و یا هر نام دیگری ترجیح میدهد چنین سیوندی زبانان غیرتمندی بسیار اند که حتی در خارج از کشور هم پایبند به سیوند اند اما تعداد اندکی از این سیوندیان که تنها نام سیوندی را یدک می کشند در واقع سیوندی بوده اند اما تنور آنان جای دیگری بوده است و فکر و اندیشه شان چیز دیگری جز سیوند است و به سیوند تنها به عنوان یک منبع درآمد نگاه می کنند اگرچه در ظاهر ادعای سیوندی بودن هم می کنند ولی دروغ می گویند برای نمونه فلان سرمایه دار که از سیوند سرمایه دار گشته امروزه در سیوند کارخانه رب گوجه احداث کرده و از آب و خاک و هوای سیوند بهره می برد اما بر روی قوطیهای رب گوجه کارخانه وی نام رب گوجه فرنگی ....شیراز چاپ شده است و درج نام شیراز را بر کارخانه ای که در سیوند است ترجیح داده است این آقایان بهتر است نوشته دگر سو را بخوانند تا بفهمند بسیارند کسانی که سیوندی نیستند اما به سیوند عشق می ورزند.

 

 

دگرسو

سیوند آنقدر ریشه دار و اصیل است و نام آن آنقدر زیباست که بسیاری شیفته آن شده اند و چه کسانی که سیوندی نیستند و سیوند را شاید هیچ گاه ندیده اند اما نام سیوند را بر روی شرکت و یا کارخانه و... خود نهاده اند در زیر نام چند شرکت را می بینید که اگرچه مالکان آنان سیوندی نیستند ولی نام سیوند را برای خود برگزیده اند.

 

 

مجتمع بزرگ مبلمان اداری و خانگی سیوند

مجتمع تجاری سیوند (عرضه کننده مبلمان اداری و خانگی،صوتی و تصویری)

نام شرکت / موسسه :سیوند

تاريخ ثبت : 24/05/1389

تلفن تماس : 07712520630

09177721519  آقای بحرینی

نشانی: بوشهر-خیابان عاشوری-مجتمع سیوند

 

شرکت حمل و نقل و کشتیرانی سیوند دریا

نام شرکت : سیوند دریا

کشور/استان/شهر : ایران/ تهران / تهران

نوع تجارت : شرکت بازرگانی

تاریخ ثبت : 1388/11/28

گروه محصولات : خدمات حمل و نقل

نشانی: تهران - بلوار آفریقا- ساختمان آناهیتا- پلاک184 طبقه ششم واحد601

مدیریت: آقای قره باغی

تلفن: 021 - 88878601 - 9

 

شرکت مهندسی آذر سیوند

نام فارسي شركت: آذر سيوند

نام انگليسي شركت azar sivand

نام فارسي مديرعامل: آقاي مهندس بهمن خرم نژاد

نوع فعاليت: پيمانكار

اولين زمينه فعاليت: آب - رتبه: 4

 

 

اینسو

همچنین سیوند زبانان عزیز می توانند نام های سیوندی را متناسب با موضوع برای شرکت،مغازه،کارخانه و...انتخاب کنند

 

نظرات ،انتقادت ونقدهای شما بر مطالب نوشته شده برای ما بسیار ارزشمند و رهگشاست پس حتما ر نظر بدهید /گَپ بدیکه برای ما بنویسید

 

 

كاروانسراي شاه عباسي سيوند


اين كاروانسرا در عهد صفويه و در كنار شهر سيوند (سيوند خرابه كنوني) ساخته شده است


كاروانسراي شاه عباسي سيوند در زمان قاجار بدليل حاكميت قوام الملك بر فارس اداره آن به وي سپرده شد و به كاروانسراي قوام آباد مشهور گرديد كه در زمان رضاخان عشاير منطقه رعيت خان منطقه شدند و به دستور وي در اين كاروانسرا ساكن شدند

نظر بدهید

گپ بدیکه

نظرات پیشنهادها و انتقادهای شما بسیار برای ما رهگشاست پس حتما برای ما پیام بگذارید.

گورستان اسلامی سیوند

به پسوند سیوندی بر روی سنگ قبرها پس از نام و نام پدر دقت کنید

این گورستان در سالهای اخیر بدلیل تعریض جاده شیراز - اصفهان و اهالی روستای قوام آباد آسیب های بسیاری دیده است.

این گورستان در مجاورت امام زاده عقیل علیه السلام (سلطان کرم) سیوند واقع شده است.

سیوند کهن شهر تمدن ماد و پارس

محرم امسال در سیوند و علم سیوندی

 

گردشگری مذهبی  یکی از انواع گردشگری است که هرساله میزان زیادی از توریست ها و گردشگران را در سراسر جهان گردشگران مذهبی یا همان زائران تشکیل میدهند  گردشگری مذهبی ممکن است در یک مدت خاص از سال مانند حج تمتع و یا در طول سال انجام گیرد . گردشگر مذهبی می تواند یک مراسم نیایشی و عبادی و یا زیارت یک بقعه متبرکه باشد حال مراسم محرم در سیوند با عزاداری ویژه و خاص و از همه مهمتر علم سیوندی می تواند هر ساله بسیاری از شیعیان و غیر شعیان جهان را به سیوند بکشاند که این کار نیازمند تبلیغ و اطلاع رسانی می باشد.

آنچه  مسلم است علم سیوند به عنوان یکی از جلوه های آیین های عاشورای ایران باید در فهرست آثارمعنوی ایران ثبت گردد که این کار ملتزم آگاهی رسانی و مکاتبات نهادهای مرتبط سیوند می باشد.

آیا میدانیدکه علم سیوندی ریشه در باورهای زرتشتی مردم سیوند دارد؟

آیا میدانیدکه علم سیوندی قابلیت ثبت در میراث معنوی ایران را دارد؟

آیا میدانیدکه علم سیوندی چند صد سال قدمت دارد؟

آیا میدانیدکه علم سیوندی می تواند هر ساله هزاران هزار گردشگر را در محرم از    همه نقاط جهان به سیوند بکشاند؟

آیا میدانیدکه علم سیوندی از صدها تکه پارچه متبرک تشکیل شده است؟

آیا میدانیدکه چرا علم سیوندی را گره می زنند؟

آیا میدانیدکه چرا علم سیوندی از پارچه های متعدد و باریک تشکیل شده است؟

آیا میدانیدکه چرا علم سیوندی مخروطی شکل است؟

آیا میدانیدکه پارچه های رنگ رنگ مهمترین ویژگی ایرانی بودن است که در علم سیوندی بسیار مشخص است؟

آیا میدانیدکه قرار دادن شمشیر بر روی علم سیوندی نشانه چیست؟

آیا میدانید که به مراسم عزای امام حسین علیه السلام در زبان سیوندی "مَگلِز" می گویند که در اصل از واژه عربی مجلس گرفته شده که همگون با نظام آوایی سیوندی تغییر شکل داده است؟

آیا میدانید که یکی از مراسم در "مَگلِز" سیوندی سنت "گوسَنگَلا" است؟

آیا میدانید که شعر "گوسَنگَلا" چیست؟

آیا میدانید ثبت جهانی علم سیوندی نیازمند یاری همه شما سیوندی زبانان عزیز است؟

آیا میدانید با معرفی علم سیوندی گامی بزرگ در راه ثبت جهانی علم سیوندی برداشته اید؟

 

شما غیر سیوندی زبان عزیز نیز اگر بتوانید در محرم امسال به سیوند بیایید  هم در عزاداری سالار شهیدان امام حسین علیه السلام  شرکت کنید و هم سنت ها عاشورایی مردم سیوند و علم سیوندی را ببینید مطمئن باشید که هر ساله در هر کجا که باشید محرم خود را به سیوند می رسانید.پس

محرم امسال در سیوند با علم سیوندی

به سیوند "دار المجاهدین" ، " کهن شهر تمدن ماد و پارس" خوش آمدید

1- چرا سیوند را دارالمجاهدین می نامیم؟

از آنجا سیوند را دارالمجاهدین می گوییم زیرا در طول تاریخ همواره زادگاه و پرورش گاه دلیران و جنگجویان بسیار بزرگی بوده است که جان خود را دلیرانه در راه میهن و آیین خویش فدا نموده اند از جنگ چالدران گرفته تا فتح گمبرون و خارک تا خروج محمود افغان، از خوانین یاغی گرفته تا انگلیسی ها و تا همین امروز یعنی هشت سال دفاع مقدس ....

آری سیوند را باید دارالمجاهدین خواند زیرا سیوندی زبانان در زمان صفویان دارای مناسب نظامی بزرگ بوده و چندین سیوندی زبان را می توان در میان امرا و سرداران سپاه صفوی یافت از جمله شمس الدین قائد سیوندی و....که در نبرد چالدران و جنگ دوم شاه عباس و عثمانی همچنین فتح گمبرون (بندرعباس) و....همچنین پس از صفویان در خروج افغانها رشادت ها و دلاوری های بسیاری از خویش نشان دادند.

در زمان شاهان بی کفایت قاجار نیز چندین بار مردم سیوند علیه بی کفایتی و ظلم شاهان قاجار و حکمرانان محلی از جمله قوام الملک حاکم فارس شوریده اند از جمله قیام ملا حاج عبدالکریم سیوندی و.....

در زمان رئیسعلی دلواری نیز بسیاری از سیوندیان همراه وی در خروج انگلیسی ها به جنگ و کارزار پرداخته اند

در زمان پهلوی نیز چندین بار مردم سیوند علیه حکومت و خوانین و حکام محلی به نبرد بر خواسته اند از جمله جنگ مردم سیوند با خان یاغی فارس محمدخان ضرغامی و...

در زمان پیروزی انقلاب هم مردم سیوند بسیار زودتر از مردم منطقه به ندای امام خمینی (ره) پاسخ دادند و در زمانی که همه شهرهای منطقه حتی نام امام خمینی (ره) را هم نشنیده بودند مردم سیوند به مبارزه علنی با حکومت طاغوت پرداختند.

در زمان جنگ تحمیلی هم سیوند با اهدا بیشترین شهید نسبت به جمعیت رتبه یک را در میان شهرهای استان فارس کسب نمود.

آری بی شک فداکاری جوانان غیور سیوندی در هشت سال دفاع مقدس ادامه کار نیاکان آنان و سیوندی زبانان گذشته بوده است که موجب گردیده سیوندی زبانان مردمی بی باک ، نترس ، دلیر و شجاع گردند

پس با توضیحات بالا نامیدن سیوند بنام دارالمجاهدین کاری بسیار شایسته و به جاست که باید در ورودی های سیوند نصب شود تا همگان از شهامت مردم سیوند آگاه شوند

2-چرا سیوند را کهن شهر تمدن پارس می نامند؟

چون سیوند تنها نقطه ای است در جنوب غرب ایران زبان و تمون ماد ها را زنده نگه داشته است (مادها حکومتی بودند که پیش از هخامنشیان بر ایران حکومت می کردند) همچنین سیوند بازمانده و میراث دار حکومت هخامنشیان یا همان حکومت پارس است که از این فرهنگ هم بخوبی پاسداری نموده است

سیوند در میان دو مرکز مهم تارخی هخامنشی یعنی تخت جمشد و پاسارگاد قرار گرفته است و در همه منابع تاریخی نام این منطقه را سیوند می نامند رود سیوند کوههای سیوند نامی است که به کوه و رود این منطقه تاریخی داده اند

پس

به سیوند " دارالمجاهدین" ، "کهن شهر تمدن ماد و پارس" خوش آمدید